Korte verklaring nav ‘De Deetman files’

gepubliceerd: zaterdag, 12 december 2020
Korte verklaring nav ‘De Deetman files’

Naar aan­lei­ding van het ver­schij­nen van het boek ‘De Deetman files’ van de voor­ma­lige se­cre­ta­ris van de KNR, Patrick Chatelion Counet, geven de Neder­landse bis­schop­pen een korte ver­kla­ring. De bis­schop­pen herhalen hierin wat in eer­dere com­mu­ni­qués is gezegd en met name de inbreng van kar­di­naal Eijk in de Tweede Kamer (rondetafel­ge­sprek d.d. 29 juni 2016, inbreng namens de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en de KNR).

Korte ver­kla­ring van de Neder­landse bis­schop­pen

Toen in 2010 dui­de­lijk werd dat -ook in Neder­land- seksueel mis­bruik van min­der­ja­rigen in de R.-K Kerk had plaats­ge­von­den op veel grotere schaal dan gedacht, was dat een enorme schok.

De Katho­lie­ke Kerk in Neder­land koos in 2010 voor drie uitgangs­pun­ten:

1. tran­spa­ran­tie ten aanzien van seksueel mis­bruik
  2. onaf­han­ke­lijk­heid van het onder­zoek van het seksueel mis­bruik en de be­han­de­ling van klachten van seksueel mis­bruik
  3. respect voor de slacht­of­fers

Aan het streven naar tran­spa­ran­tie heeft de Katho­lie­ke Kerk in Neder­land gestalte gegeven door aan de heer Deetman te verzoeken met de naar hem genoemde com­mis­sie Deetman de ernst en omvang van het mis­bruik weten­schap­pe­lijk te onder­zoeken en aldus dui­de­lijk in beeld te krijgen. Zijn bevin­dingen kon­den zon­der restricties wor­den ge­pu­bli­ceerd. Bij deze tran­spa­ran­tie behoorde ook onaf­han­ke­lijk­heid. Dit kwam onder meer tot uiting in het weten­schap­pe­lijk onder­zoek van het seksueel mis­bruik dat in ker­ke­lijke in­stel­lingen heeft plaats­ge­von­den.

Vanaf 2010 is na­druk­ke­lijk gekozen voor deze wijze van werken. Op advies van de Com­mis­sie Deetman hebben de bis­schop­pen­con­fe­ren­tie en de KNR in ge­za­men­lijk­heid een onaf­han­ke­lijke stich­ting in het leven ge­roe­pen, de Stich­ting Beheer & Toezicht inzake seksueel mis­bruik in de Rooms-katho­lie­ke Kerk in Neder­land, met een Meld­punt, een Klachten­com­mis­sie, een Compen­sa­tie­com­mis­sie en een Platform Hulp­ver­le­ning.

De Klachten­com­mis­sie heeft de klachten in alle onaf­han­ke­lijk­heid van de bis­schop­pen en hogere oversten onder­zocht. Dit gold even­eens voor de Compen­sa­tie­com­mis­sie, die advies gaf ten aanzien van de toe te kennen compen­sa­tie. Met verja­ring is geen reke­ning gehou­den en ook kon­den klachten wor­den inge­diend tegen overle­den aan­ge­klaag­den. Deze maat­regelen waren nood­za­ke­lijk om op passende wijze hulp, erken­ning en genoegdoe­ning aan de slacht­of­fers en ruimte te bie­den voor moge­lijke heling.

Sinds de door rechter bepaalde slui­tingsdatum (1 mei 2015) voor het indienen van klachten bij de Stich­ting Beheer & Toezicht kunnen klachten onder meer van seksueel mis­bruik wor­den inge­diend bij het Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag, dat is opgericht door de bis­schop­pen­con­fe­ren­tie in nauwe samen­wer­king met de KNR. Meldingen van ver­jaard seksueel mis­bruik, ook indien verricht door een inmiddels overle­den persoon, kunnen nog steeds wor­den inge­diend bij het dit Meld­punt en wor­den dan behandeld volgens de Afspraak Nage­ko­men Meldingen.

Het be­lang­rijk­ste uitgangs­punt van de drie uitgangs­pun­ten is het respect voor de slacht­of­fers. Met de heer Deetman erkent en waar­deert de Katho­lie­ke Kerk de moed die slacht­of­fers hebben gehad om hun mis­bruikge­schie­de­nis ter kennis te brengen.

De Katho­lie­ke Kerk in Neder­land heeft bij het opzetten van rege­lingen grenzen opge­zocht, ook in juri­dische en kerk­rechte­lijke zin. Er is veel gedaan, maar ook veel geleerd.

De drie­slag, tran­spa­ran­tie-onaf­han­ke­lijk­heid-respect, is de vrucht is van een lang niet altijd ge­mak­ke­lijk zoek­pro­ces naar de juiste hou­ding, woor­den en toon­zet­ting. De gesprekken met slacht­of­fers en hun familie, die ons nog scherp voor de geest staan, hebben rich­ting gegeven aan dat zoek­pro­ces.