Nieuwe wetgeving aanpak seksueel misbruik

gepubliceerd: vrijdag, 10 mei 2019
foto: Arsacal.nl
Nieuwe wetgeving aanpak seksueel misbruik

Paus Fran­cis­cus heeft nieuwe ker­ke­lijke wet­ge­ving voor de Rooms-Katho­lie­ke Kerk doorge­voerd voor de be­han­de­ling van klachten van seksueel mis­bruik en kin­der­por­nografie. Het Motu Proprio ‘Vos estis lux mundi’ werd don­der­dag 9 mei 2019 ge­pu­bli­ceerd.

De Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie zal in samen­wer­king met de Kon­fe­ren­tie Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR) de nieuwe richt­lij­nen bestu­de­ren en bekijken wat eventueel in de hui­dige rege­lingen dient te wor­den aan­ge­past.

De bis­schop­pen veroor­de­len seksueel mis­bruik, waar dit ook gepleegd wordt. Echter vooral in de Kerk, die de opdracht heeft het Evan­ge­lie van Christus uit te dragen, mag seksueel mis­bruik nooit ofte nimmer voor­ko­men. De Kerk moet er alles aan doen om een veilige plek te zijn voor min­der­ja­rigen die – op welke manier dan ook – aan haar zorgen wor­den toe­ver­trouwd.

Bij klachten van seksueel mis­bruik van min­der­ja­rigen tegen nog levende personen die vallen onder de verant­woor­de­lijk­heid van een bis­schop of hogere overste wordt door deze onverwijld aangifte gedaan bij het Open­baar Ministerie en wor­den tegen de betrokken aan­ge­klaag­de adequate maat­regelen geno­men om herhaling te voor­ko­men.

Mgr. Hendriks heeft ook een uit­ge­breid bericht ge­pu­bli­ceerd op Arsacal.nl over het Motu Proprio ‘Vos estis lux mundi’.

Meer in­for­ma­tie

• Op de web­si­te rkkerk.nl is voor de Neder­landse Kerk­pro­vin­cie in­for­ma­tie uit de laatste jaren verzameld in het ‘dossier mis­bruik’. Daar is onder meer de digitale versie van het Eind­rap­port van de com­mis­sie Deetman te down­loa­den en het Eind­ver­slag van de Stich­ting Beheer & Toezicht over haar werk­zaam­he­den (2011-2018).
  • De ‘Ver­kla­ring van de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie’ van 10 sep­tem­ber 2018 zet uiteen wat de R.-K. Kerk in Neder­land met klachten van seksueel mis­bruik door mede­wer­kers van de Kerk heeft gedaan dan wel momen­teel doet.

(bron: rkkerk.nl)