Gods plan met Amsterdam
gepubliceerd: donderdag, 6 februari 2020
Ooit zat ik tijdens een vliegreis naast een Amerikaanse vrouw. Ze vroeg me: “waar bent u bisschop?”. Ik antwoordde ‘Amsterdam’. Ze viel bijna uit de stoel. “Amsterdam, how can you be a bishop in Amsterdam?” Ze bedoelde, hoe kun je bisschop zijn in Sodom en Gomorra?
Zo had ik het nog niet gezien. Amsterdam heeft inderdaad twee kanten. De wereld ziet vooral het negatieve imago van prostitutie, seks en drugs. De donkere kant. Toch heeft Amsterdam ook een andere kant. Er wonen veel goede mensen, die open staan voor anderen. Vanuit het perspectief van geloof en kerk, heeft juist Amsterdam het hoogste kerkbezoek. Nergens zijn er zoveel diaconale initiatieven voor armen en daklozen. Nergens zoveel toetredingen tot de Kerk. Nergens wordt zoveel gebiecht. Natuurlijk heeft dat alles ook te maken met het internationale karakter van de stad. Het is de stad van de vele nationaliteiten en volkeren.
Het Mirakel en de Heilige Stede
Maar wat we vaak vergeten is dat Amsterdam ook in Gods ogen een bijzondere stad is. In maart wordt weer de Stille Omgang gehouden. Vele duizenden mensen uit heel Nederland lopen dan weer in kleine groepen biddend door de stad in herinnering aan het zogenaamde Mirakel van Amsterdam, dat nu precies 675 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Dat het nog steeds gebeurt noem ik het tweede wonder. U kent de geschiedenis. Het is 15 maart 1345. Een zieke in de Kalverstraat ontvangt de laatste sacramenten. Maar hij moet braken. Het braaksel wordt in het vuur geworpen. En dan gebeurt het wonder: de heilige hostie zweeft ongeschonden in de vlammen.
Er zijn vele getuigen. Het wordt serieus onderzocht door de baljuw van Amstelland, een soort commissaris van politie, en echt bevonden. Later wordt op de plek van het wonder een prachtige kerk gebouwd: de Heilige Stede. Amsterdam groeit uit tot een van de grootste bedevaartplaatsen in Europa. Ook keizer Maximiliaan van Oostenrijk pelgrimeert naar Amsterdam. Hij vindt genezing. Hij verleent Amsterdam het recht om de keizerskroon in het stadswapen te dragen. Je vindt het nog boven op de Westerkerk en op talloze plaatsen in de stad.
Van kerk tot spookhuis
Tijdens de Reformatie werd de kerk echter onder groot protest afgebroken. De katholieke vrouwen van Amsterdam hielden nog lange tijd het terrein bezet, maar moesten uiteindelijk wijken voor het geweld van het stadsbestuur. Er werd een protestantse kerk gebouwd op de plek van het Mirakel. In de vorige eeuw werd deze opnieuw verbouwd en later verkocht. De kerk is inmiddels omringd door winkels, maar is er nog. De hoofdingang is aan het Rokin. De nieuwe eigenaar heeft de kerkruimte verhuurd aan een Engels bedrijf dat er een soort spookhuis c.q. foltermuseum in exploiteert, de Dungeon. Waarschijnlijk weten ze niet waar ze zijn, en wat ze doen. Ik zie het als een soort ultieme ontheiliging.
Amsterdam is ook de stad van Maria.
Dat zijn velen zich te weinig bewust
Ooit had ik bezoek van aartshertog Karl van Habsburg, de rechtstreekse opvolger van keizer Maximiliaan. Hij was verrast door de vele elementen in de stad die nog aan de Habsburgse tijd herinneren, maar ook verbijsterd dat op deze heilige plek nu demonische wreedheid getoond wordt. Ik ben blij dat een groep gelovige leken het initiatief heeft genomen om contact te gaan zoeken met de eigenaar en met de exploitant van de Dungeon, en ook een gebedsmoment willen starten bij de kerk. We zijn het aan de Heer verplicht om te proberen deze bijzondere plaats weer terug te krijgen.
De stad van de eucharistische Heer en van Maria
Amsterdam is ook de stad van Maria. Ook dat zijn velen zich te weinig bewust. Het is 25 maart 1945, precies 600 jaar na het Mirakel, als Maria verschijnt aan een jonge Amsterdamse vrouw. Ze noemt zich “de Vrouwe, Maria, Moeder van alle Volkeren”. Ze zegt Amsterdam te hebben verkozen vanwege het eucharistisch Mirakel, en roept met klem op tot meer eerbied voor “het grote Mysterie, het grote Wonder van elke dag”. Ze smeekt om meer “gerechtigheid, waarheid en liefde” onder de mensen, en wijst op het kruis. “De wereld zal toch daarnaar terug moeten, groot en klein, arm en rijk”.
Zij was het die de hele weg met Hem gegaan is van voor zijn geboorte, tot na zijn dood. De persoon van Maria is de vergeten grondslag voor een authentiek feminisme.
Ze geeft een kort en krachtig gebed om op haar machtige voorspraak van haar Zoon een nieuwe uitstorting van de heilige Geest te verkrijgen, opdat de volkeren “bewaard mogen blijven voor verwording, rampen en oorlog”. Ze vraagt dat de Kerk in een laatste mariaal dogma haar unieke rol in Gods plan van verlossing erkent, als de nieuwe Eva naast de nieuwe Adam. Niet vanwege haarzelf maar vanwege ons. God respecteert altijd onze vrijheid. Alleen als wij haar uitverkiezing en grootheid erkennen, kan ze haar moederlijke macht over het hart van haar Zoon ten volle voor ons inzetten.
Natuurlijk is Christus de Messias, de enige Verlosser en Middelaar tussen God en mensen, maar het is Maria die zijn verlossingswerk mogelijk heeft gemaakt, en daardoor “de oorzaak is geworden van de verlossing van zichzelf en van heel het menselijk geslacht”, zoals de heilige Ireneüs al in de tweede eeuw schreef. Zij verdient het om, uiteraard in de menselijke zin, “Medeverlosseres, Middelares, en Voorspreekster” genoemd te worden. Het was geen man maar een vrouw die namens de mensheid haar jawoord gaf aan God. Het was haar DNA en genenkaart, zoals we nu zeggen, die zijn menselijke natuur bepaalde. Zij was het die de hele weg met Hem gegaan is van voor zijn geboorte, tot na zijn dood. De persoon van Maria is de vergeten grondslag voor een authentiek feminisme.
Een nieuwe kerk
De Vrouwe vroeg ook om een nieuwe kerk voor alle volkeren in Amsterdam, om van daaruit haar moederlijke liefde en leiding te geven aan alle mensen “wie of wat ge ook zijt”. Als plaats wees ze de plek aan waar nu de Hollandhal van de Rai staat. Dat maakt het wel wat gecompliceerd. Maar wie weet wat de toekomst brengt. Voorlopig wordt de Vrouwe vereerd in de kapel aan de Diepenbrockstraat.
We zijn inmiddels zo’n vijfenzeventig jaar verder. Het wordt tijd dat Amsterdam eindelijk ten volle de rol gaat vervullen die de hemel bedoeld heeft. Er zijn mooie en vitale kerken in Amsterdam, en de Begijnhofkapel waar de herinnering aan het Mirakel trouw wordt bewaard, maar als we de Heer en zijn Moeder weer terug zouden kunnen brengen op de plek waar alles is begonnen, in het hart van de stad, die zij zelf hebben uitgekozen, verwacht ik overvloedige zegen. Het is voor mij een centrale gebedsintentie voor de Stille Omgang. Ik hoop ook voor velen van u.
+ Mgr. dr. Jozef M. Punt
Bisschop van Bisdom Haarlem-Amsterdam