Extra campagne Actie Kerkbalans

Steun uw Kerk in het omzien naar elkaar

gepubliceerd: vrijdag, 5 juni 2020

Nu kerken niet kunnen samen­ko­men zoals ze gewend zijn, laten ze een ongekende creativi­teit en veer­kracht zien. Op allerlei manieren wordt digi­taal contact gezocht met kerk­le­den om ze pas­to­raal en waar nodig ook diaco­naal te steunen. Actie Kerk­ba­lans wil pa­ro­chies en ge­meen­ten helpen om deze manieren van ‘omzien naar elkaar’ te blijven onder­steunen en finan­cieel te kunnen bekos­tigen.

Omzien naar elkaar

Met Actie Kerk­ba­lans vragen vier kerk­ge­noot­schappen elk jaar hun leden om een bijdrage voor de eigen kerk. Dat zijn de Rooms Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk, de Oud Katho­lie­ke Kerk en de Evan­ge­lische Broe­der­ge­meen­te. Ook deze kerken leveren op dit moment een bui­ten­ge­wone in­span­ning, stelt Anna Kruse, woord­voer­der van Actie Kerk­ba­lans. “Onze pa­ro­chies en ge­meen­ten zijn voort­du­rend bezig met het vorm­ge­ven van ‘nabij­heid’ in de an­der­halve meter samen­le­ving. Ze doen daar­mee fan­tas­tisch werk dat veel mensen men­taal en soms ook finan­cieel op de been houdt. Ze geven vorm aan wat kerk­le­den als een van de be­lang­rijk­ste waar­den van kerk­zijn beleven: het omzien naar elkaar.”

Extra kosten en niet kunnen collec­te­ren

Deze nieuwe manier van omzien naar elkaar brengt ook extra kosten met zich mee, die pa­ro­chies en ge­meen­ten zon­der aarzelen voor hun reke­ning nemen. En dat terwijl er juist min­der geld binnen­komt omdat er niet ge­col­lec­teerd kan wor­den nu er geen ‘gewone’ vie­rin­gen zijn. Daarom onder­steunt Actie Kerk­ba­lans vanaf 5 juni 2020 de plaat­se­lijke kerk­ge­meen­schappen met een fondsen­wer­vingsactie ‘omzien zien naar elkaar’. Om alle po­si­tie­ve ini­tia­tie­ven op pas­to­raal en diaco­naal gebied moge­lijk te hou­den, wordt de kerk­le­den om een extra bijdrage gevraagd. Met zo’n gift ziet het kerklid immers ook om naar de ander die in gees­te­lij­ke of finan­ciële nood ver­keert.

Com­mu­ni­ca­tiepakket

‘Zoals we met ons geloof en onze beschik­ba­re talenten bijdragen aan het leven van de Kerk, is het tevens onze roe­ping om van onze finan­ciële mid­de­len te delen met de ge­meen­schap van de Kerk. De actie Kerk­ba­lans nodigt ons daartoe uit. Alleen samen kunnen we in kracht van de Heilige Geest het werk van de Kerk vol­bren­gen.’

Bis­schop Hans van den Hende, voor­zit­ter van de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie

De kerken ont­van­gen van Actie Kerk­ba­lans een com­mu­ni­ca­tiepakket met berichten voor web­si­te, kerk­blad, sociale media en online vie­rin­gen. Met deze kant en klare ma­te­ri­alen kunnen zij een beroep doen op de kerk­le­den. Anna Kruse: “We willen de pa­ro­chies en ge­meen­ten hiermee steunen en hopen dat kerk­le­den royaal gaan bijdragen zodat kerk­ge­meen­schappen in de ‘an­der­halve-meter-samen­le­ving’ kunnen blijven doen waar ze goed in zijn: omzien naar elkaar!”

Meer in­for­ma­tie

Extra campagne Actie Kerkbalans