‘Vrijwilligers zijn de olie van de Kerk’

Inzet gelijk aan 28.000 full time krachten

gepubliceerd: vrijdag, 19 januari 2024
Professor J.L.W.M. (Lucas) Meijs sprak tijdens de landelijke persconferentie van Actie Kerkbalans<br />op woensdag 10 januari over de waarde van vrijwilligers voor de kerk.
op woensdag 10 januari over de waarde van vrijwilligers voor de kerk.

Vrij­wil­li­gers zijn de olie van ker­ke­lijk Neder­land. De tijd die vrij­wil­li­gers in ons land aan de kerk beste­den, staat gelijk aan zo’n 28.000 FTE”, aldus professor Lucas Meijs. Actie Kerk­ba­lans, de jaar­lijkse fondsenwervende actie waar­mee plaat­se­lijke kerken hun leden om een finan­ciële bijdrage vragen, draait bijna volle­dig op vrij­wil­li­gers. Al vijf­tig jaar. Die vrij­wil­lige inzet heeft grote waarde, voor kerk­ge­meen­schappen én voor de samen­le­ving.

Neder­land telt gemiddeld zes katho­lie­ke pa­ro­chies en pro­tes­tantse ge­meen­ten per (woon)ge­meen­te”, aldus hoog­le­raar J. Meijs (Strategic Philanthropy and Volun­tee­ring, Erasmus Uni­ver­si­teit) in zijn toe­spraak tij­dens de lan­de­lijke pers­con­fe­ren­tie van Actie Kerk­ba­lans op woens­dag 10 januari. Al die kerken samen tellen ruim 280.000 vrij­wil­li­gers, die elk gemiddeld 4 uur per week beste­den aan hun lokale kerk. “Kortom: in de kerk wordt ongelofe­lijk veel vrij­wil­lige energie gestoken. Het staat gelijk aan zo’n 28.000 FTE, of zo’n 1,5 miljoen euro bespa­ring aan werkloon per jaar.” Maar daar gaat het niet eens om, bena­drukt Meijs. “Veel inte­res­santer is de vraag: waar maken deze vrij­wil­li­gers waarde?”

Waarde op drie niveaus

De inzet van al die ker­ke­lijke vrij­wil­li­gers heeft volgens Meijs waarde op drie niveaus. “Aller­eerst doet het iets met de vrij­wil­li­ger zelf. Die heeft plezier, leert wat bij, ontmoet anderen. Als tweede is er de waarde voor de plaat­se­lijke kerk; dankzij de vrij­wil­lige energie­bron kan de kerk func­tio­ne­ren, een ge­meen­schap bouwen en uitreiken naar anderen.” Als derde noemt Meijs de waarde voor de samen­le­ving, op alge­meen niveau. “Kerken en kerk­ge­bouwen ver­te­gen­woor­digen vaak eeuwen van maat­schap­pe­lijke be­trok­ken­heid. Binnen wijken, dorpen en ste­den is de kerk een bekende plek, een zicht­baar ijk­punt. Het is een gemeen­plaats die niet speciaal van iemand is maar van ie­der­een, zon­der over­heidsbemoeienis. Het is een plaats waar mensen bij elkaar komen, waar spullen wor­den ingezameld bij bij­voor­beeld noodacties. Daar­naast heeft de kerk een emo­tio­nele presentie. Het zorgt voor een ‘altijd welkom gevoel’ en is voor velen een plek van her­in­ne­ringen.” De opbrengst van Actie Kerk­ba­lans wordt onder andere gebruikt om die be­lang­rijke gebouwen te onder­hou­den. Meijs: “De waarde daar­van wordt niet altijd gezien in de hui­dige samen­le­ving, maar is er zeker nog.”

Vrij­wil­li­gers­werk in deze tijd

De opvat­ting leeft dat vrij­wil­li­gers­werk in z’n tra­di­tio­nele, col­lec­tieve vorm zijn beste tijd heeft gehad. Een mis­vat­ting, aldus Meijs. In 2003 gaven onder­zoe­kers aan dat het vrij­wil­li­gers­werk verschoof van col­lec­tieve struc­tu­ren naar in­di­vi­duele struc­tu­ren. Mensen zou­den alleen nog vrij­wil­li­gers­werk doen als onder­deel van hun eigen bio­­gra­fie, inci­denteel in plaats van struc­tu­reel en zon­der in­ter­me­diairs. Meijs: “Maar wat blijkt? Deze in­di­vi­duele vorm komt niet in plaats van de col­lec­tieve vormen van vrij­wil­li­gers­werk, maar erbovenop. Uit onder­zoek dat ik heb gedaan en dat van andere weten­schappers blijkt dat nieuwe vormen van vrij­wil­lige inzet de klassieke struc­tu­ren niet doen ver­dwij­nen. Vrij­wil­li­gers zijn als ‘bur­geromnivoren’: ze doen alles!” Ter illus­tra­tie noemt Meijs de natio­nale vrij­wil­li­gers­dag NL Doet, dat het Oranje Fonds jaar­lijks or­ga­ni­seert. “75 tot 80 procent van de mensen die meedoet aan NL Doet, blijkt al een klassieke vrij­wil­li­ger te zijn ergens anders. Kortom: col­lec­tief vrij­wil­li­gers­werk voor kerken, vereni­gingen en clubs is nog net zo leven­dig als altijd. Actie Kerk­ba­lans is daar een mooi en groot voor­beeld van.”

Bijzondere vrijwilligers die een erepenning ontvingen
Deze bij­zon­dere ker­ke­lijke vrij­wil­li­gers ont­vingen een erepen­ning
omdat zij zich al jarenlang on­ver­moei­baar sterk maken voor de kerk
door zich lan­de­lijk en regio­naal in te zetten voor Actie Kerk­ba­lans.
V.l.n.r.: de heer Ad Sosef (RKK), de heer Rook Belder (PKN) en mevrouw Ineke Schenk (OKK).

(bron: Kerk­ba­lans.nl / Rkkerk.nl)