Mededeling

gepubliceerd: donderdag, 24 oktober 2024

De Meer­vou­dige Straf­ka­mer van de Recht­bank Noord-Holland heeft op 24 ok­to­ber jongst­le­den uit­spraak gedaan in een zaak waarbij een pries­ter van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam als ver­dachte terecht stond. De Recht­bank acht het bewezen verklaard dat de ver­dachte zich schul­dig heeft gemaakt aan het verwerven en bezit van kin­der­por­no en het versturen van een seksueel getint bericht aan een min­der­ja­rige.

De Recht­bank legt onder meer een voor­waar­de­lijke celstraf op van 180 dagen, waar­van één dag onvoor­waar­de­lijk, een taakstraf van 180 uur, een proef­tijd van drie jaar en een intensief traject bij de Reclasse­ring.

De gedachten van het bisdom gaan aller­eerst uit naar de min­der­ja­rige die het slacht­of­fer is gewor­den van het grens­over­schrij­dend contact door betrok­ke­ne alsmede naar zijn familie. Het is verschrikke­lijk wat hen is over­ko­men. Daar­naast denkt het bisdom aan de min­der­ja­rigen die het slacht­of­fer zijn gewor­den van de makers van kin­der­por­no. Met het verwerven en bezit van kin­der­por­no wordt een ver­derfe­lijke praktijk onder­steund waarin min­der­ja­rigen wor­den mis­bruikt en moge­lijk voor de rest van hun leven zware fysieke en psy­chi­sche schade oplopen. Dat deze dader een pries­ter is, maakt de zaak nog erger. Juist op een pries­ter moet je kunnen ver­trouwen.

Deze uit­spraak van de Recht­bank heeft van­zelf­spre­kend con­se­quenties voor deze pries­ter en zijn func­tio­ne­ren. De bis­schop zal het Di­cas­te­rie voor de Ge­loofs­leer van de Romeinse Curie meteen in­for­meren over het vonnis. Het Di­cas­te­rie zal ver­vol­gens een besluit nemen over de kerk­rechte­lijke gevolgen van deze veroor­de­ling voor betrok­ke­ne en/ of aan­wij­zingen geven aan de bis­schop.

Het staat voor het bisdom al wel vast dat gezien de uit­spraak van de Recht­bank betrok­ke­ne niet lan­ger in aanmer­king komt voor werk­zaam­he­den in een pa­ro­chie. In een pa­ro­chie behoort het werken met kin­de­ren tot de reguliere taken van een pries­ter. Gezien deze veroor­de­ling ontbreekt de ver­trouwensbasis om die taak naar behoren te kunnen vervullen.

Het is niet gezegd dat betrok­ke­ne ook zon­der pas­to­rale verant­woor­de­lijk­heid pries­ter kan blijven. Een pries­ter treedt immers altijd op als een ver­te­gen­woor­diger van de Kerk en is in de katho­lie­ke traditie een ‘Alter Christus’, die krachtens zijn wij­ding met name in de vie­ring van de sacra­menten Jezus Christus op een bij­zon­dere wijze represen­teert. Het is nu aan het Di­cas­te­rie voor de Ge­loofs­leer om te beoor­de­len welke maat­regel nood­za­ke­lijk en gewenst is. Tot die tijd blijft betrok­ke­ne op non-actief staan en is het hem onder meer verbo­den pas­to­rale werk­zaam­he­den te ver­rich­ten en publieke vie­rin­gen te doen.

De uit­spraak van de Recht­bank houdt volgens mgr. dr. Jan Hendriks, de bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, ook de Kerk zelf een spiegel voor. “We gaan deze zaak goed evalueren. Voor alle mensen, en voor kwets­ba­re groepen zoals kin­de­ren in het bij­zon­der, moet de Kerk een veilige plek zijn. Dat is hier falie­kant mis­ge­gaan. Dat raakt ook mij diep. Het roept bij mij een gevoel van schaamte op dat dit is gebeurd, zeker na de zwarte bladzijde van het grootschalige seksueel mis­bruik van min­der­ja­rigen door pries­ters en kloos­ter­lingen in het verle­den. Het had nooit meer mogen plaats­vin­den maar we moeten con­sta­te­ren dat ook in deze tijd mis­bruik van ver­trouwen en grens­over­schrij­dend gedrag kunnen voor­ko­men. Onze eerste priori­teit moet daarom steeds zijn dat in onze geloofs­ge­meen­schap ie­der­een zich veilig weet en alle steun krijgt wanneer die vei­lig­heid in gevaar komt. Daar moeten we iedere dag aan blijven werken”, aldus de bis­schop.