Dag van het Jodendom - Thema ‘Op weg’

Vrijdag 17 januari 2025

gepubliceerd: dinsdag, 15 oktober 2024

‘Op weg’ is het thema voor de Dag van het Jo­den­dom op 17 januari 2025. Op weg is een be­lang­rijk thema in Jo­den­dom en chris­ten­dom. De Bijbel ver­telt bij­voor­beeld over Abraham en over de uit­tocht uit Egypte. Daar­naast ver­telt de Bijbel over pelgrimage, een vorm van reizen die jo­den­dom en chris­ten­dom nog steeds kennen.

‘Pelgrims van hoop’ is in de Kerk het thema van het Jubel­jaar 2025. Daar­naast viert de Kerk in 2025 dat zij zes­tig jaar gele­den met de concilie­ver­kla­ring Nostra aetate een nieuwe weg insloeg in haar relatie met het jo­den­dom. De organi­sa­tie van de Dag van Het Jo­den­dom zegt dat ‘deze dag een goed moment is om als Joden en katho­lie­ken te spreken over de weg van ont­moe­ting en dialoog, in de jaren die achter ons liggen en de jaren die nog gaan komen. Ook in die zin zijn we nog steeds ‘op weg’.’

De jaar­lijkse Dag van het Jo­den­dom op 17 januari in de Rooms-Katho­lie­ke Kerk is een ini­tia­tief van de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie. De Dag van het Jo­den­dom wordt inhou­de­lijk onder­steund vanuit de Be­ge­lei­dings­com­mis­sie Jo­den­dom en de KRJ, de Katho­lie­ke Raad voor het Jo­den­dom.

Prak­tische sug­ges­ties

• Op weg - let­ter­lijk. Organiseer een wan­de­ling naar plekken (als het kan in de eigen woon­plaats) die be­lang­rijk zijn voor de katho­lie­ke res­pec­tie­ve­lijk Joodse inwoners. Vertel vooral verhalen over de mensen die aan deze plekken verbon­den zijn of laat betrok­ke­nen ver­tellen. Bedenk gespreks­vra­gen voor onderweg.
  • Lees een Bijbel­tekst die past bij het thema en bespreek die samen. De boeken van rabbijn Jonathan Sacks over de vijf boeken van de Tora bie­den mooie aan­kno­pings­pun­ten.
  • Bedenk een alternatieve versie van het bekende spel ‘levensweg’, waarin deel­ne­mers ver­tellen over de bete­ke­nis van ver­schil­lende levensfasen voor hen­zelf en voor de manier waarop ze hun traditie ervaren.
  • Lezen, leren en zingen: de opgangspsalmen, Psalm 120-134 (een selectie).
  • Voor het ker­ke­lijk kader: Jo­den­dom in de praktijk. Lees de tekst van Nostra aetate en bespreek in ieder geval de volgende vragen:
    • In hoeverre denkt u dat de gewenste nieuwe visie op het Jo­den­dom en de eigen traditie inge­bed is aan de basis?
    • De tekst spreekt de wens uit om elkaar beter te leren kennen en meer te leren waar­de­ren ‘vooral door middel van Bijbelse en theo­lo­gische studies en door een broe­der­lijke dialoog.’ Welke bijdrage levert u hier zelf aan of zou u hieraan willen leveren? Wat is daarvoor nodig? Wat zijn obstakels en hoe zou­den die overwonnen kunnen wor­den?

Meer in­for­ma­tie