Mededeling

gepubliceerd: vrijdag, 11 oktober 2024

Donder­dag 10 ok­to­ber 2024 heeft in de Recht­bank Haar­lem een zit­ting plaats­ge­von­den waarbij een pries­ter van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam als ver­dachte terecht stond, de voor­ma­lig kape­laan van Volen­dam.

De zaak waarom het gaat

Het Open­baar Ministerie legt betrok­ke­ne ten laste dat hij kin­der­por­no bezat en een seksueel getint bericht aan een min­der­ja­rige heeft gestuurd. Het bisdom wist dat er een straf­rechte­lijk onder­zoek naar betrok­ke­ne liep maar was niet bij het onder­zoek betrokken. Het bisdom had ook geen toegang tot het strafdossier. Na­tuur­lijk is het nu aller­eerst aan de recht­bank om zich over deze zaak uit te spreken en tot die tijd wil en moet het bisdom terug­hou­dend zijn in het geven van com­men­taar. Het bisdom is wel geschrokken van de ver­den­kingen en feiten die tij­dens de zit­ting naar voren zijn gebracht.

Aangifte

In mei 2023 heeft de betrokken pries­ter grens­over­schrij­dend online contact gehad met een min­der­ja­rige. De pries­ter heeft dit direct daarna zelf bij de bis­schop gemeld. Het bisdom heeft de betrok­ke­ne on­mid­del­lijk na de mel­ding van het grens­over­schrij­dend contact op non-actief gesteld en heeft hierop direct aangifte gedaan. De betrok­ke­ne heeft toen zijn ambtswo­ning verlaten en is buiten het bisdom gaan wonen. Ook is er door een derde aangifte tegen hem gedaan waarna er een straf­rechte­lijk onder­zoek is be­gon­nen.

Pries­ter op non-actief

Het was en is de pries­ter niet toe­ge­staan om pas­to­rale werk­zaam­he­den te ver­rich­ten of publieke vie­rin­gen te doen.

Reactie bis­schop

Alhoewel het bisdom niet vooruit wil lopen op het oor­deel van de recht­bank, is bis­schop mgr. J. Hendriks geschokt door de ont­wik­ke­lingen. “Mocht vast komen te staan dat een pries­ter van ons bisdom één of meer­dere keren mis­bruik heeft gemaakt van het ver­trouwen dat min­der­ja­rigen in hem stel­den, dan is dat verschrikke­lijk. Kin­de­ren kunnen de rest van hun leven littekens over­hou­den aan zo’n gebeur­te­nis. Ook voor de ouders is het intens verdrie­tig en boos makend wanneer hun kin­de­ren het slacht­of­fer zijn gewor­den van grens­over­schrij­dend gedrag, zeker wanneer dat is gebeurd door een ver­te­gen­woor­diger van de Kerk”, aldus mgr. Hendriks.

Ker­ke­lijk onder­zoek

De bis­schop heeft mel­ding gedaan aan het bevoegde Di­cas­te­rie in Rome en een ker­ke­lijk voor­on­der­zoek laten plaats­vin­den, conform canonieke bepa­lin­gen voor situaties als deze. Dit onder­zoek werd, over­een­koms­tig het Regle­ment van het R.-K. Meld­punt Grens­over­schrij­dend Gedrag, verricht door de voor­zit­ter van de Klachten­com­mis­sie van dit Meld­punt. De bis­schop zal na de uit­spraak van de rechter rappor­te­ren aan het Di­cas­te­rie voor de Ge­loofs­leer in het Vati­caan. Van­wege het lopende straf­rechte­lijke onder­zoek bleven er nog veel vragen onbeant­woord. Wanneer de recht­bank tot een beoor­de­ling is geko­men van deze zaak zal dit uiter­aard wor­den mee­ge­no­men en meegewogen in het ker­ke­lijke onder­zoek. Vooralsnog blijft de betrokken pries­ter op non-actief staan.