Schitterende reis naar de Noodhelpers

gepubliceerd: zaterdag, 21 oktober 2023

Deze jaargang besteed­den we in SamenKerk aan­dacht aan de Veer­tien Noodhelpers. Wie waren zij? En waarom ontstond deze devotie in het mid­den van de vijf­tien­de eeuw? En heeft deze groep mar­te­la­ren uit voor­na­me­lijk de tweede t/m vijfde eeuw ons vandaag nog wat te ver­tellen?

Eind sep­tem­ber maakte een groep lezers uit alle delen van ons bisdom een prach­tige lezers­reis naar Vierzehn­hei­ligen in het noor­den van Beieren, Duits­land. Daarbij werd op de heenreis Fulda bezocht en Kevelaer op de terugreis. Ook wer­den er uitstapjes gemaakt naar Coburg en Bamberg.

Het was een mooie reis. Niet in de laatste plaats van­wege het stralende nazomerweer. Zater­dag 23 sep­tem­ber reis­den we naar Fulda. Daar vier­den we de eucha­ris­tie, welke we afsloten met het uit­spre­ken van onze ge­loofs­be­lij­de­nis bij het graf van de H. Boni­fa­tius en met een zegen met een reliekh­ou­der. Na een heer­lijke maal­tijd in Fulda kwamen we in het donker aan bij ons hotel ‘Sonnenblick’.

Vierzehn­hei­ligen

Die zon­dag verbleven we de hele dag in het hei­lig­dom Vierzehn­hei­ligen. Het is Duits­lands derde grote bede­vaarts­plaats (na Kevelaer en Altötting). We namen deel aan de hoog­mis van half elf in een over­volle basiliek, waar we als groep heel harte­lijk wer­den welkom geheten. Na een lunch van Bratwurst en Sauerkraut was er een gebeds­vie­ring rond de Veer­tien Noodhelpers. Trunk, de bier­brouwerij geves­tigd naast de bede­vaart­kerk, werd door een aantal snel gevon­den. Het was er goed toeven in de Biergarten. Ook was er aan het eind van de mid­dag nog een benefiet­con­cert in de kerk van orgel en trompet, harp en alp­hoorn. Met een heer­lijk buffet in het hotel sloten we deze bij­zon­dere dag af.

Coburg en Bamberg

Op de maan­dag en dins­dag ston­den twee uitstapjes op het pro­gram­ma. Onze dag in Coburg begon bij ‘Veste Coburg’, een grote burcht uitkijkend over de stad. Het bezoeken waard. We kon­den de woonver­trek­ken bekijken van de familie Von Sachen Coburg und Gotha (die tot 1918 eige­naar waren), prach­tige schil­derijen met vooral Bijbelse voor­stel­lingen, koetsen en wapengek­let­ter. In 1530 verbleef Maarten Luther zo’n zes maan­den in deze burcht. Hij moest zich daar schuil­hou­den, omdat hij door de autori­teiten gezocht werd. De kamers waar hij verbleef, zijn nog steeds te bezoeken. Daarna kon ieder op eigen gelegen­heid het stads­cen­trum verkennen.

De andere dag bezochten we na een prach­tige busrit door het mooie Duitse land­schap de Abdij Maria Frie­den, waar moe­deroverste ons gastvrij ont­ving en ver­telde over haar klooster. Daarna maakte - ieder op z’n eigen tempo - een stads­wan­de­ling door Bamberg, een prach­tige stad, waar een bezoek aan de Dom en de pas gerestaureerde Sint-Martinus­kerk hoogte­pun­ten waren. Het ka­the­drale museum naast de Dom genoot ook belang­stel­ling. En niet te vergeten de winkels.

Op onze laatste avond bezochten we nogmaals de kerk van de Veer­tien Noodhelpers voor een eigen gebeds­vie­ring. Als je stuk voor stuk hun levens­ver­halen leest, vraag je je af waarom we geloof hechten aan deze ‘hemelse verzeke­ringspolis’. Het is een echte mid­del­eeuwse devotie, niks voor ons, moderne mensen. Zo is er van geen enkele van deze heiligen hun bestaan met zeker­heid vast te stellen. Maar als je de verhalen óver hen leest, dan blijken er toch wijze lessen in te schuilen voor ons ge­loofs­le­ven. En daarom vroegen wij om hun voor­spraak voor al onze intenties.

Als laatste bekeken we de ster onder het monu­ment, dat de plek aangeeft waar het Kind in de weide lag en de her­ders­jongen aansprak, zoals de legende verhaalt. De ster is een kopie van de ster in de Geboorte­kerk in Beth­le­hem. Op beide plaatsen op aarde heeft het Christus­kind gelegen. We kon­den daarom ook maar moei­lijk van het kribje schei­den. Toch moesten we afscheid nemen om op woens­dag 27 sep­tem­ber huis­waarts te keren. We sloten onze SamenKerk lezers­reis in Kevelaer af met een mooie vie­ring en een gezellige maal­tijd.