H. Dionysius

Een van de 14 Noodhelpers

gepubliceerd: zaterdag, 24 juni 2023
Heilige Dionysius

De heilige Dio­ny­sius (Saint-Denis) was in de derde eeuw de eerste bis­schop van Parijs. Hij zou de eerste (houten) kerk hebben gebouwd op het eilandje, waar nu de ka­the­draal Notre Dame staat. Hij stierf de mar­tel­dood rond het jaar 250.

Er is eeuwen­lang ver­war­ring geweest of Dio­ny­sius van Parijs dezelfde persoon is als Dio­ny­sius de Areopagiet (de eerste bis­schop van Athene). Vertaalfouten van ge­schre­ven bronnen en heiligen­ver­halen liggen hieraan ten grond­slag. Pas sinds het begin van de twin­tigste eeuw is er consensus dat het niet een en dezelfde figuur is.

H. Dio­ny­sius wordt afge­beeld als bis­schop en als ‘cefalofoor’, wat ‘hoofd­dra­ger’ betekent. Volgens een legende was hij het oneens met de plaats van zijn marte­laar­schap (Montmartre), waarna hij zijn afgehouwen hoofd zou hebben opgepakt en met zijn hoofd in zijn han­den tien kilo­me­ter naar het noor­den zou hebben gelopen, naar de plaats waar hij begraven wilde wor­den (het hui­dige Saint-Denis). Hij wordt aan­ge­roe­pen bij hoofdpijn, gewetensangst en geloofstwijfel, maar ook als je ergens ‘je hoofd bij moet hou­den’. Zijn gedenk­dag is 9 ok­to­ber. De paro­chie­kerk van Heer­hu­go­waard-Centrum is gewijd aan de heilige Dio­ny­sius. Een mooie weer­spreuk luidt: ‘Regen op Sint Denijs voorspelt een natte winter, maar weinig ijs’.

Dionysiuskerk Heerhugowaard

H. Dio­ny­sius­kerk Heer­hu­go­waard

In Heer­hu­go­waard staat de Sint-Dio­ny­sius­kerk, een moderne ‘zaal­kerk’ ont­wor­pen door de architecten A. Lourijssen en B.J. Stevens. De gelijknamige pa­ro­chie wordt geleid door pastoor Frank Domen.

SamenKerk

De beschrij­ving van dit heiligenleven maakt onder­deel uit van een serie in bisdom­blad SamenKerk. Het afgelopen jaar hing er één woord continue in de lucht: crisis... energie­cri­sis, woning­markt­cri­sis, asiel­op­vang­cri­sis, klimaat­cri­sis, stikstof­cri­sis, enzo­voort. Crises maken mensen onzeker over de toe­komst. Waar gaat het heen? En omdat de ver­wach­ting is dat het dit jaar niet anders zijn: Hebben we anno 2023 de hulp van deze Noodhelpers niet nodig?