H. Barbara

gepubliceerd: donderdag, 23 februari 2023
foto: Dr. H Hertel/Vierzehnheiligen
H. Barbara

Ook van de heilige Barbara (in het Grieks: Agia Berbara) is weinig bekend. Deze mar­telares stierf volgens de geschied- en legende­be­schrij­ving van Johan Wacker­zeele (uit de veer­tien­de eeuw) de mar­tel­dood onder keizer Maximinus Trax (235-238 na Chr.) maar volgens de Gulden Legende onder keizer Maximianus (286-305).

Barbara uit Nicomedië werd door haar hei­dense vader op­ge­slo­ten in een toren om haar te vrijwaren voor de jonge mannen, die naar haar hand dongen. Ook liet hij haar een privébadhuis bouwen. Dit badhuis had twee ramen, maar op verzoek wer­den het er drie. De in het geheim tot het chris­ten­dom bekeerde Barbara wilde hiermee de heilige Drie-een­heid eren. Toen haar vader ontdekte dat zijn dochter christen gewor­den was, liet hij haar fol­te­ren, maar de won­den genazen ’s nachts op won­der­baar­lijke wijze. Hij ont­hoofdde haar ver­vol­gens eigenhan­dig en werd daarna zelf dode­lijk door bliksem getroffen.

H. Barbara wordt voor­ge­steld als een jonge vrouw met kroon en mar­telpalm. Als attributen wor­den gebruikt een zwaard en een toren met drie ramen. Zij wordt aan­ge­roe­pen bij koorts, een plot­se­linge dood, door bergbewoners, bouwlie­den, tunnel­bouwers, architecten, dakdekkers en metse­laars. Ze is hoop in duistere tij­den en troos­te­res van ge­van­ge­nen. Ook roept men haar aan bij bliksem, brand en explosies. Haar gedenk­dag is 4 de­cem­ber. Een mooie volks­wijs­heid luidt dat een prunustak op deze dag afgeknipt en thuis in een vaas gezet, met Kerst­mis zal bloeien.

SamenKerk

De beschrij­ving van dit heiligenleven maakt onder­deel uit van een serie in bisdom­blad SamenKerk. Het afgelopen jaar hing er één woord continue in de lucht: crisis... energie­cri­sis, woning­markt­cri­sis, asiel­op­vang­cri­sis, klimaat­cri­sis, stikstof­cri­sis, enzo­voort. Crises maken mensen onzeker over de toe­komst. Waar gaat het heen? En omdat de ver­wach­ting is dat het dit jaar niet anders zijn: Hebben we anno 2023 de hulp van deze Noodhelpers niet nodig?