Boodschap paus Franciscus voor Roepingenzondag

Zondag 22 april 2018

gepubliceerd: dinsdag, 20 maart 2018

Zondag 22 april is het in de Rooms-Katho­lie­ke Kerk Wereldge­beds­dag voor Roepingen, ook wel Roepingen­zon­dag genoemd. In zijn bood­schap voor deze zon­dag haakt paus Fran­cis­cus dit keer aan bij het thema voor de ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode die in ok­to­ber 2018 in Rome wordt gehou­den, te weten: ‘Jon­ge­ren, het geloof en de onder­schei­ding van de roe­ping’.

Horen - On­der­schei­den - Beleven

De paus onder­streept in zijn bood­schap drie punten waar het gaat om roe­ping: het is be­lang­rijk de oproep van de Heer te horen, te on­der­schei­den en te beleven. Hij ver­wijst naar het begin van Jezus’ zen­ding: “Deze drie aspecten - horen, onder­schei­ding en beleven - vormen ook de omlijs­ting aan het begin van de zen­ding van Jezus, die na de dagen van gebed en strijd in de woes­tijn zijn synagoge van Nazareth bezoekt en die luistert naar het Woord, de inhoud van de Hem door de Vader toever­trouwde zen­ding on­der­scheidt en verkon­digt dat Hij geko­men is om het ‘heden’ te verwezen­lijken (vgl. Luc. 4, 16-21).”

Open hart

De Heer blijft vandaag oproepen om Hem te volgen, zegt paus Fran­cis­cus. ‘Wij moeten niet wachten totdat wij volmaakt zijn om edel­moe­dig “hier ben ik” te ant­woor­den, noch angst hebben voor onze beper­kingen en zon­den, maar met een open hart de stem van de Heer ont­van­gen. Ernaar luis­te­ren, onze per­soon­lijke zen­ding in Kerk en wereld on­der­schei­den en ten slotte deze beleven in het heden dat God ons geeft.’

Gratis ma­te­ri­alen voor roe­pingen­zon­dag

Meer­dere bis­dom­men en ook de Kon­fe­ren­tie Neder­landse Reli­gi­euzen (KNR) stellen ma­te­ri­alen be­schik­baar voor Roepingen­zon­dag 2018. Deze kunnen gratis wor­den gedownload.

Meer in­for­ma­tie