Ecosysteem Missionaire Parochie

gepubliceerd: donderdag, 29 september 2022
Missionaire Parochie - Hoe nu verder?

De partner­orga­ni­sa­ties van de con­fe­ren­tie ‘De Missio­naire Pa­ro­chie’ starten op 1 ok­to­ber 2022 met een zoge­naamd eco­sys­teem met als missie de ont­wik­ke­ling van missio­naire pa­ro­chies te bevor­de­ren. Met deze organi­sa­tie­vorm wordt de samen­wer­king verstevigd tussen de partners die in maart 2022 de con­fe­ren­tie van de Missio­naire Pa­ro­chie hebben gehou­den.

In maart 2022 vond de con­fe­ren­tie ‘De Missio­naire Pa­ro­chie plaats waar vijf partner­orga­ni­sa­ties samen­werkten: Alpha Neder­land, Bisdom Breda, Centrum voor Pa­ro­chie­spi­ri­tua­li­teit, Katho­liek Alpha Centrum en xpand Neder­land. De organi­sa­tie werd onder­steund door het net­werk van de Nieuwe Bewe­gingen. Deze con­fe­ren­tie was een be­lang­rijke katalysator voor pa­ro­chies om met het ge­dach­te­goed van de Missio­naire Pa­ro­chie aan de slag te gaan. Om pa­ro­chies ver­der in dit proces naar een missio­naire pa­ro­chie te onder­steunen hebben deze partners besloten een samen­wer­kings­ver­band aan te gaan.

Samen­wer­kings­mo­del

Deze organi­sa­ties hebben zich gecommit­teerd om in eerste instantie voor een periode van twee jaar in een zoge­naamd eco­sys­teem samen te werken, expertise te delen en mensen en mid­de­len vrij te maken om de missio­naire pa­ro­chie­be­we­ging ver­der te brengen.

Paul Donders, directeur van xpand: “Deze vorm van innovatieve en tege­lijker­tijd ef­fec­tieve samen­wer­king komt voort uit de pro­fes­sio­nele organi­sa­tie ont­wik­ke­ling waar dit samen­wer­kings-model sterk in opkomst is. Hierbij behoudt iedere organi­sa­tie haar zelf­stan­dig­heid. Een coördinatie­team zorgt ervoor dat er slag­kracht kan wor­den ont­wik­keld. Op deze manier is dit model veel meer dan een vrij­blij­vend net­werk.”

Concreet

Concreet zal het Ecosysteem Missio­naire Pa­ro­chie onder andere de volgende ge­za­men­lijke zaken oppakken: de organi­sa­tie van een Missio­naire Pa­ro­chie­dag op 25 maart 2023 en ook in 2024, een ge­za­men­lijke web­si­te en com­mu­ni­ca­tie-aanpak, het hou­den van webinars, in­for­ma­tie-bij­een­komsten en het toe­gan­ke­lijk maken van inter­na­tio­naal aanbod. Daar­naast zal ook het aanbod van de afzon­der­lijke partners bre­der toe­gan­ke­lijk wor­den gemaakt en actief naar elkaar wor­den doorverwezen.