Miniconferentie Missionaire Parochie

Zaterdag 25 maart - 9.30 uur - Veenendaal

gepubliceerd: vrijdag, 3 maart 2023

Over iets meer dan drie weken is het zo ver, dan vindt op zater­dag 25 maart 2023 in Veenendaal de mini-con­fe­ren­tie van de Missio­naire Pa­ro­chie plaats. Een ge­za­men­lijke eucha­ris­tie­vie­ring, een inlei­ding, ge­tui­ge­nissen van pa­ro­chies en drie keuzeseminars vormen de hoogte­pun­ten van het pro­gram­ma. 500 belang­stel­len­den hebben zich al voor de con­fe­ren­tie aangemeld. Er is nog ruimte voor meer deel­ne­mers.

‘Hier ben ik’

Het thema van de mini-con­fe­ren­tie luidt ‘Hier ben ik’, naar de Bijbel­tekst uit Jesaja. Hannah Vaughan - Spruce zal hierover spreken en ingaan op de drie be­lang­rijk­ste sleu­tels van pa­ro­chie­ver­nieu­wing. Hannah is verant­woor­de­lijk voor Divine Renovation in het Verenigd Ko­nink­rijk en werkte zelf als cate­chist in een pa­ro­chie.

Leider­schap in de pa­ro­chie

Na de lunch geeft Paul Donders, consultant en directeur van xpand Neder­land, een inlei­ding over enkele basis­prin­ci­pes voor goed en gezond lei­der­schap in een pa­ro­chie. Als we lei­der­schap definiëren als een vorm van invloed, oefent ieder van ons ‘lei­der­schap’ uit. De vraag is: hoe doen we dat en wat betekent dit voor de pa­ro­chie? Dit hoofdseminar richt zich in de eerste plaats op diegenen die in groepen zijn geko­men vanuit hun pa­ro­chie of geloofs­ge­meen­schap en behandelt thema’s als bouwen aan een team, ver­trouwen en talent­ont­wik­ke­ling. In groepjes gaan de deel­ne­mers aan de slag om deze principes te vertalen voor hun eigen geloofs­ge­meen­schap.

Keuzeopties: seminars over gebed en ‘eerste stappen’

Parallel aan de inlei­ding van Paul Donders in het hoofd­pro­gramma wor­den er twee seminars gehou­den over het belang van gebed bij pa­ro­chie­ver­nieu­wing en de eerste stappen die pa­ro­chies kunnen zetten op weg naar een missio­naire pa­ro­chie. Met de keuzeopties in het pro­gram­ma wil de organi­sa­tie tegemoet komen aan de ver­schil­lende fases waarin pa­ro­chies verkeren: som­mi­ge pa­ro­chies hebben al erva­ringen opgedaan, in andere pa­ro­chies is er mis­schien alleen nog de wens om meer missio­nair te wor­den.

Veenendaal

De Basiliek VeenendaalDe mini-con­fe­ren­tie vindt plaats op eve­ne­mentenlo­ca­tie ‘De Basiliek’ in Veenendaal. Het pro­gram­ma op zater­dag 25 maart duurt van 9.30 uur tot 17.00 uur. Op vrij­dag­avond 24 maart zal er vanaf 19.00 uur een voor­pro­gramma zijn met ge­za­men­lijk gebed en aan­slui­tend een in­for­mele ont­moe­ting. Parallel hieraan is er een jon­ge­ren­ont­moe­ting voor stu­den­ten en Young Pro­fes­sio­nals.

datum: Zater­dag 25 maart 2023
tijd: Van 9.30 tot 17.00 uur
locatie: De Basiliek, Wilton­straat 56, Veenendaal
meer info: www.missio­naire­paro­chie.nl