Aanvraagprocedure e-Herkenning
Het is belangrijk dat digitale communicatie veilig verloopt. De overheid heeft daarom e-Herkenning in het leven geroepen. e-Herkenning is een digitaal toegangsinstrument om veilig in contact te treden met overheidsinstellingen. U kunt e-Herkenning vergelijken met DigiD alleen dan voor rechtspersonen. De parochie heeft e-Herkenning op beveiligingsniveau 3 nodig om bijvoorbeeld een opgave uitbetaling aan derden (IB-47) te doen via het portaal van de Belastingdienst. Ook het UWV, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en steeds meer gemeenten vragen om met behulp van e-Herkenning formulieren in te sturen.
Over e-Herkenning voor parochies
De gebruiker van e-Herkenning moet altijd een bestuurslid van de parochie zijn en moet als zodanig door middel van een formeel bestuursbesluit door het parochiebestuur worden aangewezen. Afwijken hiervan moeten gemotiveerd worden bij de aanvraag. Bij het bisdom wordt genoteerd wie de gebruiker is van e-Herkenning.
e-Herkenning betreft slechts een inlogmiddel en brengt geen extra bevoegdheden met zich mee voor de gebruiker. Via e-Herkenning krijgt de gebruiker de mogelijkheid om te communiceren met de overheid. Daarbij functioneert de gebruiker onder verantwoordelijkheid van het parochiebestuur en is dus gebonden aan de opdrachten die door het kerkbestuur worden gegeven en daarmee uiteraard ook aan de regels en taken die voor het kerkbestuur zelf gelden. Zodoende mag de gebruiker niet eigenmachtig handelen, maar alleen in opdracht en onder verantwoordelijkheid van het parochiebestuur ten behoeve van de uitoefening van een bestuursbesluit, de uitvoering van een wettelijke plicht dan wel administratieve taak die aan de parochie is opgedragen. Tevens is het Algemeen Reglement voor het Bestuur van een R.-K. Parochie onverkort van toepassing, hetgeen onder andere betekent dat voor rechtshandelingen zoals beschreven in de artikelen 53 en 54 van genoemd Algemeen Reglement de voorafgaande schriftelijke machtiging van de bisschop vereist is.
Het e-Herkenningsmiddel is strikt persoonsgebonden. Het is niet toegestaan om de gebruikersnaam en het wachtwoord aan iemand anders te geven. Dit betekent dat e-Herkenning altijd per gebruiker wordt aangevraagd en niet per parochie.
Aanvragen van e-Herkenning
Het parochiebestuur kan door middel van het “invulformulier aanvraag e-Herkenning parochies” via het bisdom een aanvraag voor e-Herkenning doen. Bij de aanvraag dient een kopie van het identiteitsbewijs van de gebruiker te worden toegevoegd. U wordt geadviseerd om de pasfoto, de nationaliteit en het BSN nummer af te schermen en op de kopie te vermelden voor welk doel de kopie wordt vertrekt, te weten ‘aanvraag e-Herkenning’. U kunt dit handmatig doen of gebruik maken van de Kopie ID app van de Rijksoverheid. Het invulformulier en de kopie van het identiteitsbewijs van de gebruiker kunnen per e-mail aan het bisdom worden toegezonden (secretariaat@bisdomhaarlem-amsterdam.nl)
Kosten e-Herkenning
Voor de aanvraag van eHerkenning zullen door KPN kosten in rekening worden gebracht aan de parochie. Het aanvragen van e-Herkenning niveau 3 kost (incl. aanvraagkosten) ongeveer € 150,00 per gebruiker voor een periode van 3 jaar. De kosten worden in één keer in rekening gebracht bij de aanvraag.
Download
• Home • Contact |
Nieuws • Kathedraal TV • Nieuwsarchief • Dossiers • Woord vd bisschop • Samen Kerk • Mobiel |
Besturen • Intro • Nieuws • Beleidsvisie • Vitaliteitsscan • Kerksluiting • Benoemingen • Financiële zaken • Machtigingen • Ledenadministratie • Personeelszaken • Vrijwilligers • Automatisering • Beeldbank |
Afdelingen • Liturgie • Catechese • Jongeren • Kerkopbouw • Caritas • Missie • Onderwijs • Opleidingen • Bouwzaken • Huwelijkszaken • Familiezondag • CSLK • Diocesaan archief |
Bisdom • Algemeen • Dekenaten • Adressen • Agenda • Int. vieringen • Documenten • Ledenadministratie • Geschiedenis • Zoeken • Links • Colofon • Privacy |