Fondswerving via de telefoon

Actie Kerkbalans

gepubliceerd: donderdag, 2 juni 2022

Vanaf ok­to­ber 2022 zet Actie Kerk­ba­lans de tele­foon in als nieuwe manier om de geef­vraag te stellen aan kerk­le­den. Door leden tele­fo­nisch te bena­de­ren over een bijdrage aan Actie Kerk­ba­lans, bereiken kerken meer mensen én wordt de kans op een hogere of struc­tu­rele gift vergroot. Actie Kerk­ba­lans neemt de inzet van de tele­foon volle­dig uit han­den van plaat­se­lijke pa­ro­chies en ge­meen­tes en helpt zo de opbrengst te verhogen.

Met Actie Kerk­ba­lans vragen pa­ro­chies en ge­meen­tes in heel Neder­land hun leden jaar­lijks om een vrij­wil­lige bijdrage voor het func­tio­ne­ren van de kerk. Al jaren gebruiken or­ga­ni­sa­toren een brief om kerk­le­den deze gift­vraag te stellen. Het blijkt steeds weer een ef­fec­tief middel. Maar tege­lijk is de brief ook een passief middel waar slechts een bepaalde doel­groep mee wordt bereikt. Daarom biedt Actie Kerk­ba­lans pa­ro­chies en ge­meen­tes vanaf 2022 de kans om ook de tele­foon in te zetten in de wer­ving.

Betrokken en min­der betrokken leden

In een per­soon­lijk en open gesprek aan de tele­foon wordt het belang van Actie Kerk­ba­lans bena­drukt en het geef­ge­drag bespreek­baar gemaakt. Pa­ro­chies en ge­meen­tes kunnen hierbij kiezen uit twee type acties. Als eerste een belronde waarin trouwe leden gevraagd wordt een perio­dieke schen­king te over­we­gen, wat belas­tingvoor­deel oplevert voor de gever zelf. Als tweede is er een belronde moge­lijk waarin leden die de afgelopen jaren min­der goed bereikt zijn met Actie Kerk­ba­lans, wor­den gereacti­veerd. Het doel is dus dat alle kerk­le­den wor­den gebeld: zowel de betrokken leden die al (hoge) giften doen, als de niet of min­der betrokken leden die niet of min­der geven.

Volle­dig uit han­den

Actie Kerk­ba­lans maakt het kerken heel mak­ke­lijk door hen de wer­ving via de tele­foon volle­dig uit han­den te nemen. Hier­voor werkt Actie Kerk­ba­lans samen met wer­vings­bu­reau Christal uit Zwolle. Deze organi­sa­tie heeft veel erva­ring in het bellen voor chris­te­lijke goede doelen en voerde in het voor­jaar van 2022 in opdracht van de Pro­tes­tantse Kerk Neder­land al een pilot uit naar wer­ving voor kerken via de tele­foon. Uit die pilot bleek dat de inzet van de tele­foon leidt tot goede re­sul­taten. Zo zorgt het ervoor dat meer mensen wor­den bereikt, ook de rand­ker­ke­lijken. Daar­naast helpt het om trouwe leden na te laten denken over een struc­tu­rele of hogere gift. Dit resul­teerde in nieuwe finan­ciële toezeg­gingen, zowel bij betrokken als min­der betrokken kerk­le­den.

Vorm van per­soon­lijk contact

De belactie levert ook waarde­volle gesprekken op en draagt daardoor bij aan verbin­ding binnen de be­tref­fen­de pa­ro­chie of ge­meen­te. Er wordt name­lijk volle­dig ingezet op een open en eer­lijk gesprek. Leden wor­den daarin aller­eerst gevraagd wat zij waar­de­ren in hun kerk en hoe zij zich al dan niet betrokken voelen bij hun pa­ro­chie of ge­meen­te. Kerken leveren van tevoren in­for­ma­tie aan over de ge­meen­te of pa­ro­chie en zijn transparant over de belactie naar leden toe. Hierdoor ont­staat een po­si­tie­ve ver­wach­ting. In de pilot ervoeren kerk­le­den het tele­foon­ge­sprek als een pret­tige vorm van per­soon­lijk contact; ze von­den het fijn dat de kerk op deze manier naar hen omzag.

Meer in­for­ma­tie en aanmel­den

Or­ga­ni­sa­toren van Actie Kerk­ba­lans kunnen meer lezen over de inzet van de tele­foon of zich gelijk aanmel­den via de web­si­te. De eerste belrondes vin­den plaats vanaf ok­to­ber 2022.