Onderzoek Actie Kerkbalans

Hoe zien kerkgangers de rol van de kerk in tijden van crisis?

gepubliceerd: woensdag, 2 november 2022

We leven in een tijd waarin de ene crisis de andere opvolgt: oorlog, vluch­te­lingen­stro­men, inflatie, energie­kos­ten, stikstof enzo­voort. Actie Kerk­ba­lans onder­zoekt wat kerk­gan­gers vin­den van de rol van hun kerk in deze tijd.

Plaat­se­lijke kerken zetten zich op ver­schil­lende manieren in om problemen aan te pakken en kwets­ba­re groepen binnen en buiten de kerk bij te staan. Wat merken en ver­wach­ten kerk­gan­gers hier­van? Ervaren zij zelf steun vanuit de kerk? En in hoeverre zijn zij bereid kerken (nog of juist) finan­cieel te steunen in tij­den van nood?

Namens Actie Kerk­ba­lans is onder­zoeks­bu­reau Citisens op 31 ok­to­ber een grootschalig onder­zoek gestart onder kerk­gan­gers van vier kerk­ge­noot­schappen in Neder­land: de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk, de Oud-Katho­lie­ke Kerk en de Evan­ge­lische Broe­der­ge­meen­te. Leden en bezoekers van ruim 2.000 kerken wor­den gevraagd een vragen­lijst in te vullen over wat zij vin­den van de rol die de kerk oppakt in tij­den van crisis.

Inzet van kerken

Kerken spelen sinds jaar en dag een be­lang­rijke rol bij het aanpakken van crises. Ook in de hui­dige tijd, waarin ver­schil­lende crises zoals de opvang van vluch­te­lingen, de oplopende energie­prij­zen, de toe­ne­mende een­zaam­heid, de nog altijd voort­du­rende corona­cri­sis en na­tuur­lijk de oorlog in Oekraïne, zich opstapelen. Veel pa­ro­chies, kloosters en ge­meen­ten zien een helpende taak voor zich­zelf weg­ge­legd. Zo rea­li­se­ren ze - vaak in samen­wer­king met de lokale over­heid - opvang­plekken voor vluch­te­lingen, is er diaconale hulp voor mensen die het finan­cieel zwaar hebben en zetten veel kerken en ker­ke­lijke vrij­wil­li­gers zich in voor bij­voor­beeld voedsel­banken, schuld­hulp­ver­le­ning of projecten die een­zaam­heid tegen­gaan.

Vragen aan kerk­gan­gers

Hoe zien kerk­gan­gers deze helpende rol van de kerk? Daar zoomt het onder­zoek van Actie Kerk­ba­lans op in. In de vragen­lijst wordt kerk­gan­gers gevraagd wat zij van de kerk ver­wach­ten in ver­schil­lende crises, maar ook hoe zij dit in hun lokale pa­ro­chie of ge­meen­te terugzien. Tege­lijk wor­den ook kerken zelf getroffen door gevolgen van de crisis en is het de ko­men­de periode een extra uit­daging om de helpende rol juist nu op te pakken. De vragen­lijst gaat daarom ook in op de vraag in hoeverre kerk­gan­gers bereid zijn hun plaat­se­lijke pa­ro­chie of ge­meen­te juist in tij­den van crisis finan­cieel te steunen.

Geven voor de kerk

Aan­slui­tend hierop komt in het onder­zoek ook de jaar­lijkse Actie Kerk­ba­lans zelf aan bod. Met de Actie Kerk­ba­lans komen de genoemde vier kerk­ge­noot­schappen ieder jaar samen in actie om leden om een finan­ciële bijdrage te vragen voor de eigen plaat­se­lijke kerk. De kerk krijgt geen subsidie en daarom zijn deze in­kom­sten nodig om het kerk-zijn invulling te geven.

In het onder­zoek wordt kerk­gan­gers gevraagd wat zij van Actie Kerk­ba­lans vin­den en waarom ze hun plaat­se­lijke kerk al dan niet finan­cieel steunen. Dit geeft deel­ne­mende pa­ro­chies en ge­meen­ten inzicht in hoe de Actie leeft onder hun leden.

Kerk­le­den kunnen meedoen aan het onder­zoek via deze link:

Jaar­lijks onder­zoek over kerk-zijn

Actie Kerk­ba­lans voert ieder jaar een onder­zoek uit onder kerk­gan­gers naar de be­trok­ken­heid van Neder­lan­ders bij de kerk. De ant­woor­den geven inzicht in de rol van de kerk voor chris­te­nen vandaag en in de toe­komst. Voor­gaande jaren lag de nadruk in dit onder­zoek op kerk-zijn in corona­tijd, op de waarde van de kerk voor kerk­gan­gers (2020) en hoe kerk­gan­gers de toe­komst van de kerk zien (2021).