Bundel Financiële ethiek na de kredietcrisis

Lezingen en bijlagen CSLK studiedag

gepubliceerd: donderdag, 1 oktober 2020

Op vrij­dag 4 sep­tem­ber hield het Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk (CSLK) haar symposium ‘Finan­ciële ethiek na de krediet­cri­sis?’. Eerder was dit symposium wegens corona uit­ge­steld van 27 maart op de Am­ster­damse Zuid-As naar 4 sep­tem­ber in de Haar­lemse ka­the­draal.

Gezien de reacties na afloop mag gesteld wor­den dat de lezingen zeer goed ont­van­gen zijn. Zoals ge­woon­lijk wordt weer een bundel ge­pu­bli­ceerd van de lezingen en bijlagen. Op de web­si­te van het CSLK kan de bundel reeds wor­den besteld.

De inhoud omvat alle lezingen en rele­vante bijlagen:
(personalia onderaan dit bericht)

Lezingen

• Voor­woord door voor­zit­ter Victor Scheffers
  • Inlei­ding door dagvoor­zit­ter Philip Weijers
  • Never waste a good crisis, Eric Holterhues
  • Houden de banken ons een spiegel voor?, Eelke de Jong
  • Achter cijfers gaan mensen schuil, Jan Maasen
  • Ethics is kno­wing the difference..., Wies Wage­naar
  • De 10 gebo­den als in­spi­ra­tie, Arjen Siegmann

Bijlagen

• Structuur­be­gin­selen van de Katho­lie­ke Sociale Leer
  • Naar de her­vor­ming van het inter­na­tio­naal finan­ciëel en monetaire systeem
  • Over­we­gingen voor een ethische onder­schei­ding in het hui­dige econo­mische en finan­ciële systeem

Alles bij elkaar bevat de bundel zo'n 130 pagina's, inclusief een literatuur­lijst.

Be­stel­len

Uw be­stel­ling kan wor­den opge­ge­ven via email: info@cslk.nl; vermeld daarbij uw post­a­dres. De prijs van deze bundel is € 9,95; de verzend­kos­ten zijn € 3,64, totaal € 13,59. Betaling is vooruit, als bevesti­ging van uw be­stel­ling:

• IBAN bankreke­ning-nummer: NL89 INGB 0004 9863 52
    t.n.v. Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk, te Vo­ge­len­zang
    o.v.v. Bundel ‘Lezingen 4 sep­tem­ber 2020’

Zodra uw betaling ont­van­gen is en de bundels gedrukt zijn, wordt uw be­stel­ling verstuurd naar het in de email opge­ge­ven post­a­dres.

Personalia sprekers

• Drs. E. Holterhues, bekleedde sinds 2000 manage­ment­func­ties binnen de zake­lijke dienst­ver­le­ning van de Triodos Bank; sinds maart 2017 is hij directeur bij Oikocredit.
  • Prof. Dr. E. de Jong, is hoog­le­raar Inter­na­tio­nale Economie bij de sectie Economie en Bedrijfs­eco­no­mie van de Radboud Uni­ver­si­teit van Nijmegen.
  • Drs. J.H.M. Maasen, mede­wer­ker Diaconie en Missie­secre­taris van het bisdom Rotter­dam.
  • Mevr. Drs. W. Wage­naar, sinds 2014 Head of Conduct & Ethics bij de ABN AMRO bank.
  • Dr. A.H. Siegmann, staf­me­de­werker van het Weten­schap­pe­lijk Instituut voor het CDA en hoofd­do­cent finan­ciële economie aan de Vrije Uni­ver­si­teit Am­ster­dam.
  • Drs. V.M. Scheffers, voor­zit­ter CSLK; eer­der alge­meen se­cre­ta­ris van de Bis­schop­pe­lijke Com­mis­sie Justitia et Pax Neder­land (1983-2015); voor­zit­ter van Stich­ting Com­mu­ni­cantes.
  • Ing. Ph.S. Weijers BScR, per­ma­nent diaken, vicevoor­zit­ter en se­cre­ta­ris (a.i.) van het CSLK.