Bisdom Haarlem-Amsterdam










Uitleg afbeelding Vrouwe van alle Volkeren

In afstemming met het Dicasterie voor de Geloofsleer

gepubliceerd: woensdag, 16 oktober 2024

De afbeel­ding van de Vrouwe van alle Volkeren

Afbeelding van de Vrouwe van alle Volkeren

De afbeel­ding van Maria als Vrouwe van alle Volkeren is op­val­lend. Maria wordt afge­beeld met haar han­den in een gevend gebaar geopend naar wie de afbeel­ding bekijkt. Dat is nog niet vreemd of bij­zon­der. Er zijn vele ver­schil­lende afbeel­dingen die Maria zo weer­ge­ven. Maar waarom is het kruis hier toe­ge­voegd? Waarom staat Maria hier voor het kruis?

Eigen­lijk zou je niet moeten zeggen dat Maria voor het kruis staat, maar dat het kruis achter Maria staat: dat gevend, schenkend gebaar van Maria wil name­lijk niet zeggen dat Maria iets uit zich­zelf geeft. Als we zeggen dat Maria iets geeft, als we erom bid­den dat Maria ons iets verleent, staat dat nooit los van het kruis van haar Zoon Jezus Christus, onze enige Ver­los­ser. Hij is onze ver­los­ser en de gever van alle goeds. De afbeel­ding van de Vrouwe van alle volkeren wil niets ander zeggen dan dat Maria ons niets anders geeft dan wat zij van haar Zoon ont­vangt. Wanneer wij Maria eren, mogen we nooit vergeten dat uit het heil­bren­gende kruis van Jezus Christus alles voort­komt wat we aan Maria vragen.

Ook het beeld van de menigte schapen rond de voeten van Maria en de wereldbol, is een ver­wij­zing naar Jezus Christus. Dat beeld kennen we name­lijk uit het Johannes evan­ge­lie: “Ik ben de goede her­der”, zegt Jezus daar (Jo. 10, 14). Daar spreekt de Heer ook zijn verlangen uit dat het zal wor­den één kudde, één her­der (Jo. 10, 16). Het kruis dat achter Maria staat op de afbeel­ding van de Vrouwe van alle volkeren, is opnieuw het teken dat de Moeder van de Heer die door haar Zoon onder het kruis ook tot onze moe­der is aan­ge­steld (Jo. 19, 27), mensen één maakt en verbindt, maar niet uit eigen kracht. Het is uit de kracht van het kruis van Christus dat zij onze moe­der is in de orde van de genade, zoals het tweede Vati­caan concilie zegt (LG 61). “Door haar menig­vul­dige voor­spraak gaat zij voort ons de gaven van het eeuwige heil te bezorgen”(LG 62). Zo werkt zij mee met haar Zoon om alle mensen te verenigen als broe­ders en zusters: “Fratelli tutti” (En­cy­cliek van paus Fran­cis­cus, 3 ok­to­ber 2020).

Het is dan ook niet ver­won­der­lijk dat het gebed van de Vrouwe van alle Volkeren niet tot Maria wordt gericht, maar tot Jezus Christus. De heilige Maagd Maria wordt aan­ge­roe­pen om een voor­spreek­ster te zijn.

Wapen paus Franciscus

Gebed van paus Fran­cis­cus

Maria, zie ons aan! Wij staan hier voor u. Gij zijt Moeder, Gij kent onze in­span­ningen en onze won­den. U, Koningin van de Vrede, lijdt met ons en voor ons, omdat u zo veel van uw kin­de­ren beproefd ziet wor­den door con­flic­ten, bedroefd door de oorlogen die de wereld verscheuren.

Dit is een donker uur. Dit is een donker uur, Moeder. En in dit donkere uur dompelen we ons onder in uw lichtende ogen en ver­trouwen we op uw hart, dat gevoelig is voor onze problemen. Dat is niet zon­der zorgen en angsten geweest: hoeveel angst toen er geen plaats was voor Jezus in de her­berg, hoeveel angst toen u haas­tig naar Egypte vluchtte omdat Herodes Hem wilde doden, hoeveel angst toen u Hem in de tempel kwijtraakte! Maar, Moeder, in be­proe­vingen was u moe­dig, u was moe­dig: u ver­trouwde op God en beant­woordde vrees met zorg, angst met liefde, angst met offerbereid­heid. Moeder, u deinsde niet terug, maar op beslissende momenten nam u het ini­tia­tief: in allerijl ging u naar Elisabeth, op de bruiloft in Kana verkreeg u het eerste won­der van Jezus, in de Boven­zaal hield u de leer­lin­gen bij elkaar. En toen op Golgotha een zwaard uw ziel doorboorde, verweefde u, Moeder, nederige vrouw, sterke vrouw, de nacht van verdriet met hoop van Pasen.

Nu, Moeder, neem opnieuw het ini­tia­tief; neem het voor ons, in deze door con­flic­ten ver­scheurde en door wapens geteisterde tij­den. Richt uw barm­har­tige blik op de men­se­lijke familie, die de weg van de vrede is kwijt­geraakt, die Kaïn boven Abel heeft verkozen en die, het gevoel van broe­der­schap verloren hebbend, de sfeer van thuis niet meer terug­vindt. Wees een voor­spraak voor onze wereld in gevaar en onrust. Leer ons het leven te verwel­ko­men en ervoor te zorgen - elk men­se­lijk leven! - en de waanzin van de oorlog af te wijzen, die de dood zaait en de toe­komst tenietdoet.

Maria, vaak bent u naar ons toege­ko­men om te vragen om gebed en boetedoe­ning. Maar wij, verstrikt in onze eigen noden en afgeleid door zoveel wereldse belangen, zijn doof geweest voor uw uit­no­di­gingen. Maar U, die van ons houdt, wordt ons niet moe, Moeder. Neem ons bij de hand. Neem ons bij de hand en leid ons tot beke­ring, laat ons God op de eerste plaats zetten. Help ons om de een­heid in de Kerk te bewaren en bewerkers van ge­meen­schap in de wereld te zijn. Herinner ons aan het belang van onze rol, maak dat wij ons verant­woor­de­lijk voelen voor de vrede, ge­roe­pen om te bid­den en te aanbid­den, voor­spre­kers te doen en eer­her­stel te ver­rich­ten voor de hele mens­heid.

Moeder, alleen kunnen we het niet, zon­der uw Zoon kunnen we niets. Maar U brengt ons terug naar Jezus, die onze vrede is. Daarom, Moeder van God en onze Moeder, komen wij tot u, zoeken wij toevlucht in uw on­be­vlekt Hart. Wij smeken om barm­har­tig­heid, Moeder van Barm­har­tig­heid; om vrede, Koningin van de Vrede! Beweeg de zielen van hen die vast zitten in haat, bekeer hen die con­flic­ten voe­den en aan­wak­ke­ren. Droog de tranen van de kin­de­ren - in dit uur huilen zij zo veel! -, sta de een­za­men en ouderen bij, steun de gewon­den en zieken, bescherm hen die hun vaderland en dier­ba­ren hebben moeten verlaten, troost de ont­moe­dig­den, herstel de hoop.

Wij ver­trouwen U ons leven toe, elke vezel van ons wezen, alles wat we hebben en zijn, voor altijd. Wij wij­den de Kerk aan u toe, zodat zij, als getuige van de liefde van Jezus voor de wereld, een teken van een­dracht, een instru­ment van vrede kan zijn. Wij wij­den onze wereld aan u toe, vooral de lan­den en regio's die in oorlog zijn.

De gelo­vi­ge mensen noemen u de dageraad van het heil: Moeder, open spleetjes van licht in de nacht van con­flic­ten. Gij, woon­plaats van de Heilige Geest, inspireer wegen van vrede bij de lei­ders van de naties. Gij, Vrouwe van alle volkeren, verzoen uw kin­de­ren, verleid door het kwaad, verblind door macht en haat. Gij, die ieder nabij bent, verklein onze afstan­den. Gij, die medelij­den hebt met allen, leer ons voor anderen te zorgen. Gij, die de teder­heid van de Heer open­baart, maakt ons tot getuigen van zijn troost. Moeder, Gij, Koningin van de Vrede, stort in onze harten de harmonie van God. Amen.

St. Pieters Basiliek, 27 ok­to­ber 2023

Fran­cis­cus

(Deze tekst is goedge­keurd door Z. Em. Kard. Victor Manuel Fernández op 9 ok­to­ber 2024)

The image of the Lady of all Nations

Afbeelding van de Vrouwe van alle Volkeren

The image of Mary as Lady of All Nations is stri­king. Mary is depicted with her hands opened in a giving gesture to whoever views the image. This is not yet strange or unusual. There are many different images that depict Mary this way. But why has the cross been added here? Why is Mary stan­ding here in front of the cross?

Actually, you shouldn't say that Mary is in front of the cross, but that the cross is behind Mary: for that giving, besto­wing gesture of Mary does not mean that Mary is giving something by herself. When we say that Mary gives something, when we pray for Mary to grant us something, it is never separate from her Son Jesus Christ, our only Saviour. He is our Redeemer and the giver of all good. The image of the Lady of All Nations means nothing else than that Mary gives us nothing other than what she receives from her Son. When we honour Mary, we should never forget that from the salvific cross of Jesus Christ comes everything we ask of Mary.

The image of the crowd of sheep around Mary's feet and the globe, too, is a reference to Jesus Christ. Indeed, we know this image from John's gospel: ‘I am the good shepherd’, Jesus says there (Jo 10:14). There the Lord also expresses his desire that it will be one flock, one shepherd (Jo 10:16). The cross that stands behind Mary in the image of the Lady of All Nations is again the sign that the Mother of the Lord who was also made our mother by her Son under the cross (Jo 19, 27), makes people one and unites them, but not by her own power. It is from the power of the cross of Christ that she is our mother in the order of grace, as the Second Vatican Council says (LG 61). ‘By her manifold intercession she goes on to give us the gifts of eternal salvation"(LG 62). Thus she works with her Son to unite all people as brothers and sisters: ‘Fratelli tutti’ (Encyclical of Pope Francis, 3 October 2020).

Not surpri­singly, the prayer of the Lady of All Nations is not addressed to Mary, but to Jesus Christ. The Blessed Virgin Mary is invoked to be an intercessor.

Wapen paus Franciscus

Prayer of Pope Francis

Mary, look at us! We stand here before you. You are our Mother, and you know our struggles and our hurts. Queen of Peace, you suffer with us and for us, as you see so many of your children suffe­ring from the conflicts and wars that are tea­ring our world apart.

This is a dark hour. This is a dark hour, Mother. In this dark hour, we look to you, and in the light of your countenance we entrust ourselves and our problems to your maternal Heart, which knows our anxieties and fears. How great was your concern when there was no place for Jesus at the inn! How great was your fear when you fled in haste to Egypt because Herod sought to kill him! How great was your anguish before you found him in the Temple! Yet, Mother, amid those trials, you showed your strength, you acted boldly: you trusted in God and responded to concern with ten­der care, to fear with love, to anguish with acceptance. Mother, you did not step back, but at decisive moments you always took initiative: with haste you visited Elizabeth; at the wed­ding feast of Cana you prompted Jesus’ first miracle; in the Upper Room you kept the disciples united. And when, on Calvary, a sword pierced your heart, Mother, by your humility and strength you kept alive the hope of Easter through the night of sorrow.

Now, Mother, once more take the initiative for us, in these times rent by conflicts and laid waste by the fire of arms. Turn your eyes of mercy towards our human family, which has strayed from the path of peace, preferred Cain to Abel and lost the ability to see each other as brothers and sisters dwelling in a common home. Intercede for our world, in such turmoil and great dan­ger. Teach us to che­rish and care for life - each and every human life! - and to repudiate the folly of war, which sows death and eliminates the future.

Mary, how many times have you come, urging prayer and repentance. Yet, caught up in our own needs and distracted by the things of this world, we have turned a deaf ear to your appeal. In your love for us, you never abandon us, Mother. Lead us by the hand. Lead us by the hand and bring us to conversion; help us once again to put God first. Help us to preserve unity in the Church and to be artisans of communion in our world. Make us realize once more the importance of the role we play; strengthen our sense of responsibility for the cause of peace as men and women called to pray, worship, intercede and make reparation for the whole human race.

By ourselves, Mother, we cannot succeed; without your Son, we can do nothing. But you bring us back to Jesus, who is our Peace. Therefore, Mother of God and our Mother, we come before you and we seek refuge in your Immaculate Heart. Mother of mercy, we appeal for mercy! Queen of Peace, we appeal for peace! Touch the hearts of those imprisoned by hatred; convert those who fuel and foment conflict. Dry the tears of children - at this hour, so many are wee­ping! - be present to those who are elderly and alone; strengthen the wounded and the sick; protect those forced to leave their lands and their loved ones; console the crestfallen; awaken new hope.

To you we entrust and consecrate our lives and every fibre of our being, all that we possess and all that we are, forever. To you we consecrate the Church, so that in her witness to the love of Jesus before the world, she may be a sign of harmony and an instru­ment of peace. To you we consecrate our world, to you we consecrate especially those countries and regions at war.

Your faithful people call you the dawn of salvation; Mother, grant that glimmers of light may illumine the dark night of conflict. Dwelling-place of the Holy Spirit, inspire the lea­ders of nations to seek paths of peace. Queen of all peoples, reconcile your children, seduced by evil, blinded by power and hate. You, who are close to all, shorten our distances. You, who have compassion on everyone, teach us to care for one another. You, who reveal the Lord’s ten­der love, make us witnesses of his consolation and peace. Mother, Queen of Peace, pour forth into our hearts God’s gift of harmony. Amen.

Saint Peters basilica, 27 october 2023

Francis

(This text was approved by H. Em. Card. Victor Manuel Fernández, the 9th of October 2024

L'immagine della Signora di tutti i Popoli

Afbeelding van de Vrouwe van alle Volkeren

La rappresentazione di Maria come Signora di tutti i Popoli è sorpren­dente. Maria è raffigurata con le mani aperte in un gesto di donazione a chiunque guardi l'immagine. Questo non è ancora strano o insolito. Esistono molte immagini diverse che raffigurano Maria in questo modo. Ma perché qui è stata aggiunta la croce? Perché Maria è in piedi davanti alla croce?

In realtà, non si dovrebbe dire che Maria è davanti alla croce, ma che la croce è dietro Maria: perché quel gesto di donazione, di elargizione di Maria non significa che Maria stia dando qualcosa di sua iniziativa. Quando diciamo che Maria dà qualcosa, quando preghiamo perché Maria ci conceda qualcosa, non è mai separato dalla croce di suo Figlio Gesù Cristo, l’unico Redentore. Egli è il nostro redentore e il dispensatore di ogni bene. L'immagine della Signora di tutti i Popoli non significa altro che Maria non ci dà altro che ciò che riceve da suo Figlio. Quando onoriamo Maria, non dobbiamo mai dimenticare che dalla croce salvifica di Gesù Cristo deriva tutto ciò che chiediamo a Maria.

Anche l'immagine della folla di pecore intorno ai piedi di Maria e del globo è un riferi­mento a Gesù Cristo. Infatti, conosciamo questa immagine dal Vangelo di Giovanni: “Io sono il buon pastore”, dice Gesù (Gv 10,14). Lì il Signore esprime anche il desi­derio che ci sia un solo gregge, un solo pastore (Gv 10,16). La croce che sta dietro a Maria nell'immagine della Signora di tutti i Popoli è ancora una volta il segno che la Madre del Signore, che è stata anche resa nostra madre da suo Figlio sotto la croce ( Gv 19, 27), rende le persone una sola e le unisce, ma non con la sua propria forza. È per la forza della croce di Cristo che è nostra madre nell'ordine della grazia, come dice il Concilio Vaticano II (LG 61). “Con la sua molteplice intercessione, ella continua a darci i doni della salvezza eterna” (LG 62). Così lavora con suo Figlio per unire tutti gli uomini come fra­telli e sorelle: “Fratelli tutti” (Enciclica di Papa Francesco, 3 ottobre 2020).

Non sorprende che la preghiera della Signora di tutti i Popoli non sia rivolta a Maria, ma a Gesù Cristo. La Beata Vergine Maria è invocata come intercessore.

Wapen paus Franciscus

Preghiera di papa Francesco

Maria, guarda a noi! Siamo qui davanti a te. Tu sei Madre, conosci le nostre fatiche e le nostre ferite. Tu, Regina della pace, soffri con noi e per noi, vedendo tanti tuoi figli provati dai conflitti, angosciati dalle guerre che dilaniano il mondo.

È un’ora buia. Questa è un’ora buia, Madre. E in questa ora buia ci immergiamo nei tuoi occhi luminosi e ci affidiamo al tuo cuore, sensibile ai nostri problemi. Esso non è stato esente da inquietudini e paure: quanta apprensione quando non c’era posto per Gesù nell’alloggio, quanto timore quando di corsa siete fuggiti in Egitto perché Erode voleva ucci­derlo, quant’angoscia quando l’avete smarrito nel tempio! Ma, Madre, tu nelle prove sei stata coraggiosa, sei stata audace: hai confidato in Dio e hai ris­posto all’apprensione con la cura, al timore con l’amore, all’angoscia con l’offerta. Madre, non ti sei tirata indietro, ma nei momenti decisivi hai preso l’iniziativa: in fretta sei andata da Elisabetta, alle nozze di Cana hai ottenuto da Gesù il primo miracolo, nel Cenacolo hai tenuto i discepoli uniti. E quando sul Calvario una spada ti ha trapassato l’anima, tu, Madre, donna umile, donna forte, hai tessuto di speranza pasquale la notte del dolore.

Ora, Madre, prendi ancora una volta l’iniziativa; prendila per noi, in questi tempi lacerati dai conflitti e devastati dalle armi. Volgi il tuo sguardo di misericordia sulla famiglia umana, che ha smarrito la via della pace, che ha preferito Caino ad Abele e, per­dendo il senso della fraternità, non ritrova l’atmosfera di casa. Intercedi per il nostro mondo in pericolo e in subbuglio. Insegnaci ad accogliere e a curare la vita - ogni vita umana! - e a ripudiare la follia della guerra, che semina morte e cancella il futuro.

Maria, tante volte tu sei venuta incontro, chie­dendo preghiera e penitenza. Noi, però, presi dai nostri bisogni e distratti da tanti interessi mondani, siamo stati sordi ai tuoi inviti. Ma tu, che ci ami, non ti stanchi di noi, Madre. Prendici per mano. Prendici per mano e guidaci alla conversione, fa’ che rimettiamo Dio al primo posto. Aiutaci a custodire l’unità nella Chiesa e ad essere artigiani di comunione nel mondo. Richiamaci all’importanza del nostro ruolo, facci sentire responsabili per la pace, chiamati a pregare e ad adorare, a interce­dere e a riparare per l’intero genere umano.

Madre, da soli non ce la facciamo, senza il tuo Figlio non possiamo fare nulla. Ma tu ci riporti a Gesù, che è la nostra pace. Perciò, Madre di Dio e nostra, noi veniamo a te, cerchiamo rifugio nel tuo Cuore immacolato. Invochiamo misericordia, Madre di misericordia; pace, Regina della pace! Scuoti l’animo di chi è intrappolato dall’odio, converti chi ali­menta e fomenta conflitti. Asciuga le lacrime dei bambini - in quest’ora piangono tanto! -, assisti chi è solo e anziano, sos­tieni i feriti e gli ammalati, proteggi chi ha dovuto lasciare la propria terra e gli affetti più cari, consola gli sfiduciati, ridesta la speranza.

Ti affidiamo e consacriamo le nostre vite, ogni fibra del nostro essere, quello che abbiamo e siamo, per sempre. Ti consacriamo la Chiesa perché, testimoniando al mondo l’amore di Gesù, sia segno di concordia, sia stru­mento di pace. Ti consacriamo il nostro mondo, special­mente ti consacriamo i Paesi e le regioni in guerra.

Il popolo fedele ti chiama aurora della salvezza: Madre, apri spiragli di luce nella notte dei conflitti. Tu, dimora dello Spirito Santo, ispira vie di pace ai responsabili delle nazioni. Tu, Signora di tutti i popoli, riconcilia i tuoi figli, sedotti dal male, accecati dal potere e dall’odio. Tu, che a ciascuno sei vicina, accorcia le nostre distanze. Tu, che di tutti hai compassione, insegnaci a pren­derci cura degli altri. Tu, che riveli la tenerezza del Signore, rendici testimoni della sua consolazione. Madre, Tu, Regina della pace, riversa nei cuori l’armonia di Dio. Amen.

Basilica di San Pietro, 27 ottobre 2023

Francesco

(Testo approvato da S.E. Card. Victor Manuel Fernández il 9 ottobre 2024)

Das Bild der Frau aller Völker

Afbeelding van de Vrouwe van alle Volkeren

Die Darstellung Mariens als Frau aller Völker ist bemerkenswert. Maria wird für den Betrachter mit ausgebreiteten Händen, in geben­der Haltung darge­stel­lt. Das ist noch nicht ungewöhnlich oder beson­ders. Es gibt viele verschie­dene Abbildungen, die Maria auf diese Weise darstellen. Aber warum ist hier das Kreuz hinzugefügt wor­den? Warum steht Maria hier vor dem Kreuz?

Eigentlich sollte man nicht sagen, dass Maria vor dem Kreuz steht, son­dern dass das Kreuz hinter Maria steht: Denn diese gebende, schenkende Haltung Mariens bedeutet nämlich nicht, dass Maria aus sich selbst etwas gibt. Wenn wir sagen, dass Maria etwas schenkt, wenn wir sie bitten, uns etwas zu gewähren, dann geschieht das nie getrennt vom Kreuz ihres Sohnes Jesus Christus, unseres ein­zigen Erlösers. Er ist unser Erlöser und der Geber alles Guten. Das Bild der Frau aller Völker will nichts anderes sagen, als dass Maria uns nichts anderes gibt als das, was sie von ihrem Sohn empfängt. Wenn wir Maria ehren, dürfen wir nie vergessen, dass alles, was wir von ihr erbitten, aus dem heilb­ringen­den Kreuz Jesu Christi hervorgeht.

Auch die bildliche Darstellung der Schafsherde zu Füßen Mariens und des Erdballs ist ein Hinweis auf Jesus Christus. Dieses Bild kennen wir ja aus dem Johannese­vangelium: „Ich bin der gute Hirte“, sagt Jesus (Joh. 10,14). Dort drückt der Herr auch seinen Wunsch nach einer Herde, einem Hirten aus. (Joh10,16). Das Kreuz, das auf dem Bild der Frau aller Völker hinter Maria steht, ist wie­derum das Zeichen, dass die Mutter des Herrn, die durch ihren Sohn unter dem Kreuz auch zu unserer Mutter gewor­den ist (Joh. 19,27), die Menschen eint und verbindet, aber nicht aus eigener Kraft. Aus der Kraft des Kreuzes Christi ist sie unsere Mutter in der Ordnung der Gnade, wie das Zweite Vatika­nische Konzil sagt (LG 61). „Durch ihre vielfältige Fürbitte erwirkt sie uns die Gaben des ewigen Heils“ (LG 62). So wirkt sie mit ihrem Sohn mit, um alle Menschen als Brüder und Schwestern zu vereinen: „Fratelli tutti“ (Enzyklika von Papst Franziskus, 3. Oktober 2020).

Es ist dann auch nicht überraschend, dass das Gebet der Frau aller Völker nicht an Maria, son­dern an Jesus Christus gerichtet ist. Die Heilige Jungfrau Maria wird als Fürsprecherin angerufen..

Wapen paus Franciscus

Gebet von Papst Franziskus

Maria, sieh uns an! Wir sind hier vor dir. Du bist Mutter, du kennst unsere Mühen und unsere Wunden. Du, Königin des Frie­dens, leidest mit uns und für uns, wenn du siehst, wie viele deiner Kinder von Konflikten heimgesucht wer­den und aufgrund der Kriege, die die Welt zerreißen, verängs­tigt sind.

Es ist eine dunkle Stunde. Dies ist eine dunkle Stunde, Mutter. Und in dieser dunklen Stunde blicken wir tief in deine lichten Augen und vertrauen uns deinem Herzen an, das mit unseren Schwierigkeiten mitfühlt. Es war nicht frei von Befürchtungen und Ängsten: Wie viel Sorge, als es in der Herberge keinen Platz für Jesus gab, wie viel Furcht, als ihr eilig nach Ägypten geflohen seid, weil Herodes ihn töten wollte, wie viel Angst, als ihr ihn im Tempel verloren habt! Aber du, Mutter, bist in den Prüfungen beherzt gewesen, du bist mutig gewesen: Du hast auf Gott vertraut und auf die Sorge mit Fürsorge, auf die Furcht mit Liebe und auf die Angst mit Hingabe geantwortet. Mutter, du hast dich nicht zurückgezogen, son­dern in den entscheiden­den Momenten die Initiative ergriffen: Du bist zu Elisabet geeilt, bei der Hochzeit zu Kana hast du das erste Wunder von Jesus erwirkt, im Abendmahlssaal hast du die Jünger beisammenge­hal­ten. Und als auf Golgota ein Schwert deine Seele durchbohrte, hast du, Mutter, als demütige starke Frau, die Nacht des Leids mit österlicher Hoffnung durchwebt.

Mutter, ergreife jetzt noch einmal die Initiative, ergreife sie für uns in diesen von Konflikten zerrissenen und von Waffen verwüsteten Zeiten. Wende deinen barmher­zigen Blick der Menschheits­fa­mi­lie zu, die den Weg des Frie­dens verlassen hat, die Kain dem Abel vorgezogen hat und die nicht wie­der zu einer häuslichen Atmosphäre findet, da sie den Sinn für Geschwisterlichkeit verloren hat. Bitte für unsere Welt, die in Gefahr und Aufruhr ist. Lehre uns, das Leben anzunehmen und zu bewahren - jedes menschliche Leben! - und uns loszusagen vom Wahnsinn des Krieges, der Tod sät und die Zukunft auslöscht.

Maria, du bist schon oft auf uns zugekommen und hast uns um Gebet und Buße gebeten. Doch wir sind - von unseren Bedürfnissen eingenommen und von vielen weltlichen In­te­res­sen abgelenkt - taub gewesen für deinen Ruf. Aber du, Mutter, die du uns liebst, wirst unser nicht müde. Nimm uns an die Hand. Nimm uns an die Hand und führe uns zur Umkehr, mach, dass wir Gott wie­der an die erste Stelle setzen. Hilf uns, die Einheit in der Kirche zu bewahren und Gemeinschaft in der Welt zu stiften. Erinnere uns an die Bedeutung unserer Aufgabe, lass uns wahrnehmen, dass wir Verantwortung tragen für den Frie­den, dass wir gerufen sind zu beten und anzubeten und für das ganze Menschengeschlecht einzutreten und Wiedergutmachung zu leisten.

Mutter, alleine schaffen wir es nicht, ohne deinen Sohn können wir nichts tun. Aber du führst uns zu Jesus zurück, der unser Friede ist. Deshalb, Mutter Gottes und unsere Mutter, kommen wir zu dir und suchen Zuflucht in deinem unbefleckten Herzen. Wir bitten um Barmher­zigkeit, Mutter der Barmher­zigkeit; um Frie­den, Königin des Frie­dens! Rüttle die Gemüter derer auf, die in Hass gefangen sind, bekehre diejenigen, die Konflikte nähren und schüren. Trockne die Tränen der Kinder - in dieser Stunde weinen sie sehr! -, steh den Einsamen und Alten bei, stärke die Verwundeten und Kranken, beschütze diejenigen, die ihre Heimat und ihre Liebsten verlassen mussten, tröste die Entmu­tigten, wecke wie­der Hoffnung.

Wir vertrauen dir unser Leben an und weihen es dir, jede Faser unseres Seins, alles, was wir haben und sind, für immer. Wir weihen dir die Kirche, damit sie, indem sie der Welt die Liebe Jesu bezeugt, ein Zeichen der Eintracht, ein Werkzeug des Frie­dens sei. Wir weihen dir unsere Welt, beson­ders weihen wir dir die Länder und Gebiete, die sich im Krieg befin­den.

Das gläubige Volk ruft zu dir, Morgenröte des Heils: Mutter, eröffne Lichtblicke in der Nacht der Konflikte. Du Wohnstatt des Heiligen Geistes, inspiriere die Verantwortlichen der Staaten zu Wegen des Frie­dens. Du Frau aller Völker, versöhne deine Kinder, die vom Bösen verführt und von der Macht und vom Hass geblendet sind. Du, die du einem jeden nahe bist, verrin­gere die Distanz zwischen uns. Du, die du für alle Mitgefühl hegst, lehre uns, für andere zu sorgen. Du, die du die Zärtlichkeit des Herrn offenbarst, lass uns zu Zeugen seines Trostes wer­den. Mutter, du Königin des Frie­dens, gieße die Harmonie Gottes in unsere Herzen ein. Amen.

Petersdom, Freitag, den 27. Oktober 2023

Franziscus

(Dieser Text wurde am 9. Oktober 2024 von S. Em. Kard. Victor Manuel Fernández genehmigt)



Gerelateerde nieuwsberichten

vrijdag, 19 juli 2024Verklaring van de bisschop van Haarlem-Amsterdam
donderdag, 11 juli 2024Persbericht Dicasterium voor de Geloofsleer
zaterdag, 6 mei 2023Gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren
zaterdag, 7 mei 2022Gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren
woensdag, 19 mei 2021Gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren
maandag, 25 januari 2021Over de Vrouwe van alle Volkeren Video
woensdag, 30 december 2020Verduidelijking ten aanzien van de Vrouwe van alle Volkeren
woensdag, 30 december 2020Toelichting en pastoraal woord
donderdag, 17 september 2020De Vrouwe van alle Volkeren
maandag, 16 september 2019Gebedsdag Vrouwe van alle volkeren Düsseldorf
zaterdag, 1 juni 2019Indrukwekkende gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren
dinsdag, 28 mei 2019Jim Caviezel bezoekt Amsterdam
dinsdag, 22 mei 2018Pinksteren - Gebedsdag
woensdag, 6 september 2017Mgr. Punt bij gebedsdag in Düsseldorf
vrijdag, 28 april 2017Gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren
maandag, 26 mei 2014H. Eucharistieviering ter ere van de Vrouwe van alle Volkeren
maandag, 15 april 2013Gebedsdag ter ere van de Vrouwe van alle Volkeren
woensdag, 30 mei 2012Gebedsdag Vrouwe van alle volkeren
woensdag, 2 mei 2012Gebedsdag Vrouwe van Alle Volkeren
zondag, 29 mei 20111e Pinksterdag - Gebedsdag Vrouwe van alle Volkeren



Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose