Directorium 2024/2025 - Jaar C

gepubliceerd: maandag, 30 september 2024

Het nieuwe Di­rec­to­rium met de li­tur­gische kalen­der voor de periode van advent 2024 tot advent 2025 kan besteld wor­den via de web­si­te van de Natio­nale Raad voor Li­tur­gie (NRL).

In zijn voor­woord noemt mgr. dr. J. van den Hende, waar­ne­mend bis­schop-referent voor li­tur­gie, het Di­rec­to­rium een betrouw­ba­re gids en vraagbaak ten dienste van het li­tur­gisch leven in pa­ro­chies, reli­gi­euze ge­meen­schappen en andere in­stel­lingen in de Neder­landse kerk­pro­vin­cie. Het di­rec­to­rium leidt van dag tot dag door het li­tur­gisch jaar met in­for­ma­tie en ver­wij­zingen.

“Om met heel ons hart deel te kunnen nemen aan de vie­ring van de li­tur­gie en in het bij­zon­der aan de vie­ring van de eucha­ris­tie als bron en hoogte­punt, is er steeds weer nood aan gedegen en vitale li­tur­gische vor­ming (Desi­derio desi­deravi, nr. 31)”, aldus de bis­schop.

Speciale uitgave

‘Tegen die ach­ter­grond gaat het nieuwe di­rec­to­rium vergezeld van een speciale uitgave met li­tur­gische catechese over het eucha­ris­tisch gebed, middels het aanreiken van gedeelten uit li­tur­gische bronnen en ker­ke­lijke do­cu­menten. Ener­zijds omdat het vieren van de eucha­ris­tie op de aller­eerste plaats komt en de kennis ervan in alle gele­dingen van de ge­meen­schap van de Kerk steeds opnieuw ver­ster­king en ver­die­ping behoeft. Ander­zijds omdat li­tur­gische vor­ming de beste voor­be­rei­ding is op het ont­van­gen en gebruiken van de herziene Neder­landse editie van het Romains Missaal die in de ko­men­de jaren in onze kerk­pro­vin­cie zal ver­schij­nen’, zegt de NRL.

Het nieuwe Di­rec­to­rium (160 blz.) met de li­tur­gische kalen­der, de vouwkalen­der voor het getij­den­ge­bed (12 blz.) en Li­tur­gische Hand­rei­king (nr. 4: Kenmerken van het eucha­ris­tisch gebed, 240 blz.) verschijnt medio ok­to­ber en is verkrijg­baar via de webshop van de NRL.