Mgr. Dr. Jan Hendriks

gepubliceerd: dinsdag, 25 oktober 2011

Johannes Wil­li­brordus Maria Hendriks werd geboren te Leidschen­dam op 17 no­vem­ber 1954 in een katho­lie­ke familie als zoon van Wim en Nelly Hendriks-Van Heiningen, die bei­den nog steeds in Leidschen­dam wonen. Zijn vader was tuin­der en veiling­be­stuur­der.

Hij volgde het klein-semi­na­rie (later: dio­ce­saan college) Leeuwenhorst te Noordwijkerhout, waaraan hij in 1973 eind­exa­men gymnasium α deed. Daarna stu­deerde hij aan Katho­lie­ke Theo­lo­gische Hoge­school te Am­ster­dam, waar hij de propedeuse deed, en aan het Groot-semi­na­rie Rolduc te Kerkrade, waar hij zijn pries­ter­lijke vor­ming voltooide. Aan­slui­tend deed hij zijn pas­to­rale jaar in de St. Petrus­paro­chie te Leiden.

Mgr. Hendriks bij paus Benedictus XVIOp 24 maart 1979 werd hij daar door de toen­ma­lige bis­schop van Rotter­dam, mgr. dr. A.J. Simonis, tot diaken gewijd en op 29 sep­tem­ber 1979 in de Rotter­damse ka­the­draal tot pries­ter. Gedurende twee jaar was hij daarna werk­zaam als kape­laan in de H. Familie­paro­chie te ‘s Gravenhage. Van 1981-1986  ver­volgde hij zijn studies aan de Pau­se­lijke Gre­go­ri­aanse Uni­ver­si­teit (Pontificia Università Gregoriana [PUG] waar hij in 1983 het licentiaat in het canoniek recht behaalde, in 1984 het Diploma in ju­ris­pru­den­tie verkreeg en in 1986 summa cum laude pro­mo­veerde tot doctor in het canoniek recht. Tevens behaalde hij aan deze Uni­ver­si­teit summa cum laude het  diploma van de “Hogere school voor Latijnse let­te­ren”.

Sinds 1983 was hij daar­naast docent aan ver­schil­lende pries­ter­oplei­dingen: van 1983-2008 aan het Groot­semi­narie Rolduc en van 1987-2002 aan het St. Jans­cen­trum te ’s Hertogen­bosch. Van 1990-1993 was hij bovendien visi­ting professor aan het MEDO-instituut (Mater Ecclesiae Domesticae) te Kerkrade en van 2001-2011 docent aan de Fontys hoge­school, eerst te Am­ster­dam, later te Utrecht. Aan deze in­sti­tu­ten doceerde hij canoniek recht, cursussen over katho­liek onder­wijs, het tweede Vati­caans concilie en ker­ke­lijke do­cu­menten.

Van 1987-1997 was hij tevens pastoor van de Sint Barnabas­paro­chie te Haas­trecht (bisdom Rotter­dam). Van 2005-2008 was hij Admini­strator van de St. Urbanus pa­ro­chie te Dui­ven­drecht. Op dit moment assis­teert hij in ver­schil­lende pa­ro­chies.

In 1997 werd hij vice-rector en studieprefect, in 1998 rector van het groot­semi­narie van het RK Bisdom van Haar­lem-Am­ster­dam (De Tilten­berg) te Vo­ge­len­zang. Tevens is hij directeur van het Sint Boni­fa­tius-instituut dat in De Tilten­berg is geves­tigd en dat  in 2008 door de H. Stoel is opgericht als Hoger Instituut voor Gods­dienst­we­ten­schap­pen. Aan beide in­sti­tu­ten is hij als docent verbon­den.

Sinds 2001 is hij lid van het Ka­the­draal Kapit­tel en het consultoren­col­lege van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam en sinds 2002 tot heden door de pries­ters gekozen als lid van de pries­ter­raad.  In 2003 werd hij tot Consultor van de Con­gre­ga­tie van de Clerus (Romeinse Curie) te Rome benoemd. In 2005 benoemde paus Bene­dic­tus XVI hem tot “mon­seig­neur” (kape­laan van zijne hei­lig­heid de paus).

Naast deze taken was hij van 1994-1998 rechter aan de ker­ke­lijke recht­bank van Roermond, van 1996 tot heden voor­zit­ter van het dio­ce­saan bureau voor geschillen van het bisdom Rotter­dam en van 2001 tot heden rechter aan het offi­cia­laat van het bisdom Haar­lem. Ook is hij redactielid van het tijd­schrift Recht, Religie en Samen­le­ving (uit­ge­ve­rij Larcier, Brussel).

Hij publi­ceerde een negen­tiental boeken en meer dan hon­derd artikelen vooral op gebied van spiri­tua­li­teit, canoniek recht en het tweede Vati­caans concilie. Zijn laatste boeken waren: “Maria. Inlei­ding tot de katho­lie­ke leer over de Moeder van de Ver­los­ser” (Van Gorcum, Assen, 2008) en de beide delen “ Het celi­baat van de pries­ter” (2008) en “Ker­ke­lijke do­cu­menten. Inlei­ding en repertorium” (2010), die in de reeks Tilten­bergstudies  van het semi­na­rie ver­sche­nen. Dit jaar verscheen van zijn hand: “Ker­ke­lijk recht. Hand­boek voor de pas­to­rale praktijk” (Colomba, Oegst­geest, 2011).

Op 25 ok­to­ber 2011 is bekend gemaakt dat Paus Bene­dic­tus XVI hem heeft benoemd tot hulp­bis­schop (auxilia­ris) van het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam en tot titulair bis­schop van Arsacal in Numidië (een oud, maar nu verdwenen bisdom in het hui­dige Algerije). Als hulp­bis­schop zal hij door mgr. dr. J.M. Punt, bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam tot vica­ris-generaal wor­den benoemd.

Als wapen­spreuk koos hij de woor­den die Maria bij de bruiloft van Kana tot de bedien­den sprak, wijzend op haar Zoon: “Doe maar wat Hij u zeggen zal” (“Quodcumque dixerit vobis, facite”, Jo 2,5).