“Doneer voor slachtoffers van hongersnood!”

Nederlandse bisschoppen doen oproep tot vrijgevigheid

gepubliceerd: dinsdag, 2 augustus 2011

De Neder­landse bis­schop­pen roepen op tot grote vrijgevig­heid om de gevolgen van de hon­gers­nood in de Hoorn van Afrika te bestrij­den. De oproep richt zich aller­eerst tot pa­ro­chies en geloofs­ge­meen­schappen: "Want ik had hon­ger en jullie gaven mij te eten," zegt Jezus, “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzien­lijksten van mijn broe­ders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan” (Mat. 25,35.40). Maar de oproep geldt ook niet-ker­ke­lijk betrok­ke­nen. De omvang van deze huma­ni­taire ramp nood­zaakt ie­der­een om soli­da­ri­teit te tonen, aldus de bis­schop­pen.

Honger in de Hoorn van Afrika - Giro 555

De bis­schop­pen vragen aan alle gelo­vi­gen om naar draag­kracht een finan­ciële bijdrage te leveren aan de actie van de Samen­wer­kende Hulp­orga­ni­sa­ties (SHO) / giro 555. Via de ker­ke­lijke ont­wik­ke­lings­orga­ni­sa­ties Bis­schop­pe­lijke Vastenaktie/Cordaid wor­den pa­ro­chies en pastores van extra in­for­ma­tie­ma­te­riaal voor­zien om deze oproep kracht bij te zetten. De omvang van deze nood­hulp vraagt om een ge­coör­di­neerde aanpak op grote schaal. De actie van de Samen­wer­kende Hulp­orga­ni­sa­ties verdient daarom ook alle mede­wer­king van gelo­vi­gen, pa­ro­chies, in­stel­lingen en organi­sa­ties binnen de Katho­lie­ke Kerk.

Volgens Mgr. Punt (binnen de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie referent voor Missie & Ont­wik­ke­lingssamen­wer­king) mag de onzeker­heid door de finan­ciële crisis geen be­lem­me­ring zijn om ruim­har­tig te geven: “De ver­de­ling van geld en goed is een kwestie van ge­rech­tig­heid, ook we­reld­wijd. Juist in deze tijd van de finan­ciële crisis vraagt dat om soli­da­ri­teit met de mensen in de Hoorn van Afrika, die zich in een levens­bedreigende voedsel­cri­sis bevin­den. Tijdens de vakantie een keer min­der naar een restaurant levert al snel een aar­dig bedrag op ten gunste van giro 555. Het zijn voor ons maar kleine offers, maar ze red­den levens.” Ook voor de jon­ge­ren die deze zomer naar de Wereld­jon­ge­ren­da­gen in Madrid reizen, heeft hij een sug­ges­tie:  “Als ieder van jullie een rondje geeft aan giro 555 geef je zo 10 euro. Jullie zijn met 1200 man en vrouw op weg naar Madrid; samen doe je dan echt heel veel goeds.” (SRKK - Bert Elbertse)