Paus Franciscus spreekt op Nederlandse dag in Rome

gepubliceerd: vrijdag, 15 april 2016
Paus Franciscus spreekt op Nederlandse dag in Rome

Op dins­dag 15 no­vem­ber 2016 wordt in Rome een Neder­landse Dag geor­ga­ni­seerd. Meer­dere Neder­landse bis­dom­men en katho­lie­ke organi­sa­ties zijn in die week op bede­vaart in Rome om de afslui­ting van het Heilig Jaar van de Barm­har­tig­heid bij te wonen.

Na afloop van de ge­za­men­lijke Eucha­ris­tie­vie­ring op 15 no­vem­ber in de Sint-Pieter, waarin kar­di­naal Eijk hoofd­cele­brant zal zijn en de overige aanwe­zige Neder­landse bis­schop­pen con­ce­le­breren, zal paus Fran­cis­cus de bede­vaart­gan­gers per­soon­lijk toespreken.

‘Neder­landse dag’

De Neder­landse dag is een ini­tia­tief van VNB en het VKMO - Katho­liek net­werk. In het kader van het Heilig Jaar van de Barm­har­tig­heid or­ga­ni­se­ren zij reisini­tia­tie­ven voor in­di­vi­duen, groepen en maat­schap­pe­lijke organi­sa­ties. Reizen die in het teken staan van de ver­die­ping van het chris­te­lijk geloof en de kennis­ma­king met Rome als het centrum van de Wereld­kerk met als hoogte­punt de Neder­landse Dag op 15 no­vem­ber. Ook de bis­dom­men Utrecht, ’s-Hertogen­bosch en Roermond or­ga­ni­se­ren in deze week bede­vaarten naar Rome. Deze bis­dom­men hebben zich van harte aan­ge­slo­ten bij het ini­tia­tief voor de Neder­landse Dag waar naar ver­wach­ting meer dan duizend Neder­lan­ders aanwe­zig zullen zijn.

Verzoek van kar­di­naal Eijk

Kar­di­naal Eijk heeft namens alle Neder­landse bede­vaart­gan­gers aan paus Fran­cis­cus het verzoek voor­ge­legd om hoofd­cele­brant te zijn in de Eucha­ris­tie­vie­ring op de Neder­landse Dag in Rome. Dit bleek niet moge­lijk te zijn, maar wel kwam het verheugende bericht dat de Paus in de gelegen­heid en van harte bereid is om de Neder­lan­ders na afloop van de Heilige Mis toe te spreken.

Kar­di­naal Eijk: ‘We zijn bij­zon­der blij en dank­baar met de toezeg­ging van de paus om ons in Rome te willen toespreken. Dit geeft ons een speciale en extra reden om er naar uit te zien. Ik hoop dat nu nog meer gelo­vi­gen zich bij de ver­schil­lende bede­vaarten vanuit Neder­land aan­slui­ten, om allen te samen de stadh­ou­der van Christus op aarde te ont­moe­ten.’ (rkkerk.nl)