Opening Heilige Deuren in het Jaar van de Barmhartigheid

gepubliceerd: woensdag, 2 december 2015
Broeder Leo Disch brengt de letters aan boven de H. Deur van de Nicolaasbasiliek in Amsterdam
Broe­der Leo Disch brengt de letters aan
boven de H. Deur van de Nicolaas­basi­liek in Am­ster­dam

‘Aperite mihi portas iustitiae / Open voor mij de poort der ge­rech­tig­heid’

Met deze tekst uit psalm 118 zal Paus Fran­cis­cus op dins­dag 8 de­cem­ber 2015 de Heilige Deur in de St. Pieter te Rome openen als begin van het Jaar van de Barm­har­tig­heid. Op zon­dag 13 de­cem­ber 2015 zullen de Heilige Deuren van de drie andere grote basilieken in Rome wor­den geopend.

Heilige Deuren in het bisdom

In ieder bisdom ter wereld zijn voor dit bij­zon­dere jaar Heilige Deuren aangewezen, zo ook in ons bisdom Haar­lem-Am­ster­dam. Het gaat om de Ka­the­drale Basiliek van St. Bavo te Haar­lem, om de Basiliek van de H. Nicolaas te Am­ster­dam en om de Grote Kapel van het Hei­lig­dom O.L. Vrouw ter Nood te Heiloo. De ope­ning van de Deuren op deze plekken is als volgt:

Am­ster­dam

Basiliek H. Nicolaas

Zondag 13 de­cem­ber a.s. om 10.30 uur
Hoofd­cele­brant: Mgr. J.G.M. van Burg­ste­den s.s.s.
m.m.v. Collegium Cappella Nicolai

Heiloo

Hei­lig­dom O.L. Vrouw ter Nood

Zondag 13 de­cem­ber a.s. om 10.30 uur
Hoofd­cele­brant: Mgr. Dr. J.W.M. Hendriks
m.m.v. koor Ubi Caritas

Haar­lem

Ka­the­drale Basiliek van Sint Bavo

Vrij­dag 25 de­cem­ber - Eerste Kerst­dag om 10.00 uur
Hoofd­cele­brant: Mgr. Dr. J.M. Punt
m.m.v. het Ka­the­drale Koor
(In ver­band met de afron­ding van de res­tau­ra­tie van
de ka­the­draal is gekozen voor Eerste Kerst­dag)

Ontstaan en bete­ke­nis Heilige Deur

Het zou Paus Martinus V zijn geweest die bij aan­vang van het Jubel­jaar 1423 in de Basiliek van Sint Jan van Lateranen (de ka­the­draal van Rome) voor het eerst in Rome een Heilige Deur heeft geopend. De eerste keer dat dit in de Romeinse Sint Pieter­basi­liek gebeurde was op kerst­avond 1499, als ope­ning van het Heilig Jaar 1500. Vanaf die tijd is het gebruike­lijk om bij de ope­ning van een Heilig Jaar ook de Heilige Deuren van de drie andere grote Basilieken te openen: de Maria de Meer­dere, de Sint Jan van Lateranen en de Paulus buiten de Muren.

Het symbool van de deur heeft binnen de li­tur­gie een bij­zon­dere bete­ke­nis. Deze herinnert aan de iconostase die in de Oosterse Kerken het pries­ter­koor afgrenst van de ruimte voor het volk. Het binnen­gaan van een deur is van bete­ke­nis. In de oude Kerk moesten boe­telingen in zak en as voor de deur van de kerk blijven staan. De Paas­wake begint ook buiten voor de deur van het kerk­ge­bouw. Vroe­ger von­den ook de voor­be­rei­dende han­de­lin­gen voor het doopsel in de nabij­heid van de kerkdeur plaats. De plaats van de doopvont is vanouds bij de ingang van het kerk­ge­bouw. Door het binnentre­den van de deur komt men in de ruimte van Gods licht en barm­har­tig­heid.

In dit jaar staat deze laatste bete­ke­nis van de Heilige Deur centraal. Paus Fran­cis­cus spreekt in de pau­se­lijke bul ‘Misericordiae vultus’ uit­druk­ke­lijk over de deur van de barm­har­tig­heid.

Een centrale rol daarin speelt het sacra­ment van boete en ver­zoe­ning (biecht). De Paus heeft uit­druk­ke­lijk aan de bis­schop­pen gevraagd in hun bis­dom­men volop gelegen­heid te geven aan de gelo­vi­gen om dit sacra­ment te kunnen ont­van­gen. Daarvoor zijn ook in ons bisdom pries­ters gevraagd (mis­sio­na­rissen van barm­har­tig­heid) die op de eer­dergenoemde drie aangewezen plekken aanwe­zig zullen zijn om in dit sacra­ment te kunnen voor­zien.

Voor meer in­for­ma­tie hierover, en over de ver­schil­lende andere ac­ti­vi­teiten die in dit bij­zon­dere jaar wor­den geor­ga­ni­seerd, kan men terecht op deze web­si­te: