Verslag begeleidersweekend bedevaart in Heiloo

Mgr. Punt: “Jullie zijn geroepen om een rots te zijn voor anderen”

gepubliceerd: woensdag, 11 maart 2015

Vrij­dag­avond 6 maart en zater­dag 7 maart kwamen 60 mede­werkers van de bede­vaart bij elkaar om zich voor te berei­den op het be­ge­lei­den van de bisdom­bede­vaart naar Rome. Deze bede­vaart vindt van 2 t/m 7 mei (vliegreis) en van 30 april t/m 9 mei (bus­reis) plaats.

foto: Christinne Chin-A-Paw
Groepsfoto van de begeleiders in de Kloosterkapel van het Julianaklooster (foto: Christinne Chin-A-Paw)
Groeps­foto van de bege­lei­ders in de Klooster­ka­pel van het Juliana­kloos­ter

De reis organi­seert het bisdom samen met reis­organi­sa­tie VNB. Onder de bege­lei­ders waren onder andere veel gidsen, reis­lei­ders, pas­to­raal bege­lei­ders en mede­werkers van het tiener­pro­gram­ma, jon­ge­ren­pro­gram­ma en gezins­pro­gram­ma. Met de bede­vaart gaan in totaal 768 pelgrims mee, waar­on­der 95 leden van het ka­the­drale koor, 22 semina­risten en 40 kin­de­ren, 40 tieners en 50 jon­ge­ren.

Kennis­ma­king

Op vrij­dag­avond 6 maart werd de indeling van de reis­groepen, de vluchten en de hotels bekend gemaakt. Ook sprak Mgr. Hendriks de pelgrims kort toe. Daar­naast was er de gelegen­heid om elkaar op in­for­mele wijze beter te leren kennen, o.a. via speed-daten en een quiz in kleine groepen. Zater­dag 7 maart was vooral een dag vol met in­for­ma­tie: over het pro­gram­ma en over hoe een groep te be­ge­lei­den. Ook was er de gelegen­heid voor gidsen en reis­lei­ders om hun kennis en erva­ring met elkaar te delen.

“Een rots zijn voor anderen”

Mgr. Punt vierde met de bege­lei­ders rond het mid­dag­uur de eucha­ris­tie. Het evan­ge­lie van de dag was het evan­ge­lie van de verloren zoon. Hier­on­der volgt een frag­ment uit zijn homilie: “Het evan­ge­lie van de verloren zoon is het mooiste evan­ge­lie uit de heilige Schrift. God roept mensen terug naar Zijn liefde om hen eeuwig geluk te schenken. In deze zen­ding moet de Kerk delen.
We gaan naar Rome, dat is het centrum van de christen­heid. Het is be­gon­nen met de mar­te­la­ren: Petrus en Paulus. Het is een plek door God zelf gekozen. Het gaat erom de essentie van het evan­ge­lie uit te dragen. In Hem geloven wij, Hij heeft zijn Kerk gebouwd op genade en geloof, op gewone mensen. Ook jullie zijn ge­roe­pen een rots te zijn voor anderen, net als Petrus, waar mensen zich aan kunnen optrekken.”

In­for­ma­tie­avond per reis­groep

Na de lunch was er nog gelegen­heid voor de bege­lei­ders om in kleine groepen met elkaar door te spreken, elkaar (nog) beter te leren kennen en de taken te ver­de­len. Er zal per reis­groep van ca. 35-40 personen nog een in­for­ma­tie­avond geor­ga­ni­seerd wor­den door de gids en de reis­lei­der. Ook zullen de pelgrims per post nog de beno­digde reis­be­schei­den en in­for­ma­tie ont­van­gen.

Meer in­for­ma­tie

NB. Zowel de bus­reis als de vliegreis naar Rome is geheel volge­boekt.