Pelgrims herdenken 4 mei met ZKH Prins Jaime

‘We kunnen de vrede niet voor lief nemen’

gepubliceerd: maandag, 4 mei 2015
v.l.n.r. Dirigent van de bavocantorij Sanne van Nieuwenhuijzen, mgr Punt, Prins Jaime, zijn dochter prinses Zita Clara, zijn vrouw prinses Viktória Cservenyák, mgr Hendriks, mgr van Burgsteden en kanselier Eric Fennis
v.l.n.r. Dirigent van de bavocantorij Sanne van Nieuwenhuijzen, mgr Punt, Prins Jaime, zijn dochter prinses Zita Clara, zijn vrouw prinses Viktória Cservenyák, mgr Hendriks, mgr van Burg­ste­den en kanselier Eric Fennis

De 800 pelgrims van Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam hebben van­avond een bij­zon­dere her­den­king van 4 mei bijgewoond in de kerk van Santa Maria in Trastevere. Zij waren hier op uit­no­di­ging van de Bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, mgr. Punt en Zijne Majes­teits Am­bas­sa­deur bij de Heilige Stoel, Zijne Ko­nin­klij­ke Hoog­heid Prins Jaime de Bourbon de Parme.

Het Ka­the­drale koor ver­zorgde een concert waarbij het Requiem van Gabriel Fauré werd gezongen. Ook in Rome woo­nach­tige Neder­lan­ders woonde de in­druk­wek­kende her­den­king bij.

Hard werken aan de vrede

De rector van de kerk ver­wel­kom­de de aanwe­zigen in een over­volle kerk. Mgr. Punt sprak daarna een gebed uit. Prins Jaime de Bourbon de Parme hield een korte toe­spraak waarin hij bena­drukte dat we de vrede niet voor lief kunnen nemen: hier moet hard aan wor­den gewerkt. ‘Nog steeds laten Neder­lan­ders hun gezin achter om andere ge­zin­nen, waar ook ter wereld, te helpen in oorlog­si­tua­ties. We sluiten ons aan bij alle Neder­lan­ders die in Neder­land stil­staan bij slacht­of­fers van oorlog en geweld.’ Na het concert werd twee minuten stilte gehou­den en het volks­lied gezongen.

Bisdom­bede­vaart

Het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam is nog tot en met don­der­dag in Rome. In samen­wer­king met reis­orga­ni­sa­tie VNB is een divers pro­gram­ma opgezet. Hiermee wordt aan de pelgrims de bij­zon­dere kans gebo­den om het geloof actief te beleven en te ver­die­pen in het hart van de wereld­kerk. Onder de pelgrims zijn 40 kin­de­ren, 50 tieners, 50 jon­ge­ren en 95 leden van het Ka­the­drale koor. Op het pro­gram­ma staan onder andere nog de algemene au­diën­tie met paus Fran­cis­cus op woens­dag­och­tend.