Inkomsten R.-K. parochies blijven in 2014 stabiel

gepubliceerd: woensdag, 29 juni 2016
Inkomsten R.-K. parochies blijven in 2014 stabiel
In zijn totali­teit zijn de in­kom­sten van de R.-K. pa­ro­chies in 2014 nagenoeg gelijk ge­ble­ven, terwijl er in voor­gaande jaren sprake was van een daling met 2 à 3 procent. De stabili­sa­tie van de in­kom­sten komt door hogere in­kom­sten uit be­zit­tin­gen en vermogen. De in­kom­sten van de actie Kerk­ba­lans daal­den in 2014 wel met ruim € 1,5 miljoen (2,8 procent) tot bijna € 53 miljoen.

Vandaag maakt de Rooms-Katho­lie­ke Kerk de re­sul­taten bekend van de actie Kerk­ba­lans zoals gevoerd in 2014, alsmede de totaal­cij­fers van de in­kom­sten van de pa­ro­chies in dat jaar. Voor­zit­ter van de Inter-Dio­ce­sane com­mis­sie Geld­wer­ving (IDG) in de R.-K. Kerk, J.L.W.M. Zuijdwijk, is niet onte­vre­den met dit re­sul­taat. ‘Het is goed om te zien dat de in­kom­sten over de gehele linie zich hebben ge­sta­bi­li­seerd, al zou­den we graag ook het re­sul­taat van de actie Kerk­ba­lans zien sta­bi­li­se­ren of zelfs zien groeien.’

De totale in­kom­sten van pa­ro­chies bedragen in 2014 ruim € 158 miljoen. Deze in­kom­sten bestaan voor 61 procent uit in­kom­sten ‘levend geld’, hetgeen een optelling is van de bijdragen aan Kerk­ba­lans en de collecten voor de eigen kerk en de vergoe­dingen voor ker­ke­lijke diensten. De overige in­kom­sten, 39 procent, zijn afkoms­tig uit be­zit­tin­gen en beleg­gingen.

De cijfers over 2015 zijn nog niet bekend. Voor de start van de campagne van 2016 hebben de samen­wer­kende kerken van de Inter­ker­ke­lijke Com­mis­sie Geld­wer­ving (ICG), die jaar­lijks samen Kerk­ba­lans or­ga­ni­se­ren, een nieuwe opzet gekozen. Door Kerk­ba­lans in januari let­ter­lijk in te lui­den in vele plaat­se­lijke kerken, is ingezet op meer aan­dacht voor de campagne in de lokale en regionale pers. Werden eer­der bij de start van de campagne ook de cijfers van R.-K. Kerk en de Pro­tes­tantse Kerk ge­pre­sen­teerd, dit keer was dat niet het geval en pre­sen­teer­den beide kerk­ge­noot­schappen die cijfers onaf­han­ke­lijk van elkaar. De gewenste aan­dacht in de regionale en lokale media is er met het inlui­den ook geko­men. Het moet op de lan­gere termijn nog blijken of dit ook een posi­tief effect zal hebben op de cijfers van de deel­ne­mende kerken. (SRKK)