Nieuwe diocesane organisatie voor kerkmuziek

Bisschop Punt richt KSSG Haarlem-Amsterdam op

gepubliceerd: woensdag, 3 september 2014

Op woens­dag 3 sep­tem­ber 2014 – de ge­dach­te­nis van de heilige Gregorius de Grote – heeft de Bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, mgr. dr. Jozef M. Punt, het decreet ondertekend waar­mee de oprich­ting van de Ker­ke­lijke Stich­ting St. Gregorius in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam (KSSG Haar­lem-Am­ster­dam) een feit werd.

Deze stich­ting stelt zich ten doel om onder verant­woor­de­lijk­heid van de dio­ce­sane bis­schop de studie en de beoefe­ning van de kerk­mu­ziek te bevor­de­ren en neemt daar­mee de taak over die tot nu toe werd uitge­voerd door de Neder­landse Sint-Gregorius­ver­eni­ging in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam (NSGV Haar­lem-Am­ster­dam).

Bestuur en mede­wer­kers

Oprichting KSSG - 3 september 2014
Bestuur en mede­wer­kers van de KSSG Haar­lem-Am­ster­dam op bezoek bij mgr. Punt V.l.n.r.: De be­stuurs­le­den Tom van Brederode, Br. Simon Laoût osb en George Rust, de mede­wer­kers Mark Heerink en Bert Stolwijk, bis­schop J.M. Punt. (Bestuurslid Wim Boer­stoel was verhin­derd).

De Bis­schop heeft de zittende be­stuurs­le­den van de NSGV Haar­lem-Am­ster­dam benoemd tot bestuurslid van de nieuwe stich­ting. De beide mede­wer­kers voor kerk­mu­ziek in het bisdom, Bert Stolwijk en Mark Heerink, zullen hun werk­zaam­he­den voort­zet­ten onder auspiciën van de KSSG Haar­lem-Am­ster­dam.

NSGV

In 1874 werd in Haar­lem de Neder­landse Sint-Gregorius­vereni­ging opgericht.. De ini­tia­tief­nemer was pries­ter J.J. Graaf, toen­ma­lig se­cre­ta­ris van de Bis­schop van Haar­lem. De NSGV groeide binnen vier jaar uit tot een lan­de­lijke organi­sa­tie met dio­ce­sane en dekenale afdelingen. In 1962 werd door de bis­schop­pen bepaald dat ieder kerk­koorlid auto­ma­tisch lid was van de NSGV en daar­mee werd deze vereni­ging de grootste koren­organi­sa­tie van Neder­land (rond 100.000 leden).

Zelf­stan­dige stich­ting

In 2011 hebben de Neder­landse bis­schop­pen besloten de verant­woor­de­lijk­heid voor het lan­de­lijke beleid met betrek­king tot de kerk­mu­ziek toe te ver­trouwen aan de Natio­nale Raad voor Li­tur­gie, respec­tieve­lijk de Beleids­sector Li­tur­gie. De dio­ce­sane NSGV-afdelingen zou­den voor­taan als zelf­stan­dige ‘vereni­gingen’ hun taak onder verant­woorde­lijk­heid van de plaat­se­lijke bis­schop gaan voort­zet­ten.

Omdat de vereni­gings­structuur in de praktijk niet blijkt te func­tio­ne­ren, is er in ons bisdom voor gekozen om de dio­ce­sane kerk­muzikale ac­ti­vi­teiten voor­taan onder te brengen in een ker­ke­lijke stich­ting. Het bestuur van de KSSG Haar­lem-Am­ster­dam zal echter, zolang de NSGV bestaat, blijven fun­geren als dio­ce­saan afdelings­bestuur en als zodanig ook verant­woor­de­lijk­heid blijven dragen voor het toekennen van onder­schei­dingen voor jubilerende koorle­den en kerkmusici.