Bisschoppen bemoedigd door paus Franciscus

gepubliceerd: maandag, 2 december 2013

Het ad limina bezoek van de bis­schop­pen is vandaag offi­cieel van start gegaan. Gisteren­avond zijn de laatste bis­schop­pen ingevlogen. De bis­schop­pen die al eer­der in Rome waren, hebben gis­te­ren de mis in de Kerk de de Friezen gevierd. Deze vie­ring werd recht­streeks uitgezon­den op tele­vi­sie en is volgens de RKK zeer goed bekeken.

Vanmorgen in alle vroegte gingen de bis­schop­pen naar de St. Pieter om bij het graf van de heilige Petrus samen de mis te vieren. Een bij­zon­der moment voor Mgr. De Korte, bis­schop van Gro­nin­gen-Leeu­war­den, die vandaag zijn koperen bis­schops­jubi­leum viert. Kar­di­naal Eijk was in deze vie­ring hoofd­cele­brant en preekte boeiend over de bete­ke­nis van het Petrus­ambt.

Daarop volgende een inte­res­sant bezoek aan de Con­gre­ga­tie voor de Clerus. Alle Bischoppen waren daar aanwe­zig en er werd van gedachten gewisseld over de vor­ming van pries­ters en de uit­dagingen van deze tijd waar­mee zij te maken krijgen. Met name die vor­ming werd als heel be­lang­rijk naar voren gebracht, alsook de omgang met jonge mensen en het verstaan van de tekenen van deze tijd, in het licht van wat de Kerk verkon­digt en leert.

Het hoogte­punt van de ochtend lag in het bezoek aan Paus Fran­cis­cus. In een gemoe­de­lijke sfeer wer­den de bis­schop­pen en hun assis­tenten ont­van­gen. Na een korte toe­spraak door de Kar­di­naal, sprak de Paus an­der­half uur met de bis­schop­pen per­soon­lijk en daagde hen uit ken­baar te maken van waaruit zij spi­ri­tu­eel leven en wat het uitdaagt om in deze tijd bis­schop te zijn. Het was een zeer open en bemoe­digend gesprek, waar de bis­schop­pen zicht­baar ge­sterkt uit terug kwamen.

Een goede maal­tijd en een toast op het bezoek aan de paus en het koperen jubileum van Mgr. De Korte slooten de ener­ve­rende ochtend af.

Hier­on­der enkele eerste foto’s van heden­och­tend.