Aartshertog bezoekt Heilige Stede

gepubliceerd: maandag, 19 maart 2012

Het was een bij­zon­dere Stille Omgang, dit jaar. Niet die van zater­dag­nacht, waar duizen­den mensen in her­in­ne­ring aan het Mirakel kwamen bid­den voor hun per­soon­lijke intenties en die van de Kerk. Na­tuur­lijk was en is die ook wel bij­zon­der, want nog altijd uniek in de wereld en een bijna anachronis­tisch blijk van Godsver­trouwen in een cultuur die een afgron­de­lijke zelfverant­woor­de­lijk­heid, zelfred­zaam­heid en zelfbeschik­king propa­geert.

Aartshertog bezoekt Heilige Stede (foto: Erik van den Boom)Maar zeker die Omgang van drie dagen daarvoor, op 15 maart, het Hoog­feest van het Mirakel, zoals het in het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam gevierd wordt.

Veel van zijn faam ontleent Am­ster­dam aan het feit dat het vijf eeuwen gele­den werd beguns­tigd met het privilege, de keizers­kroon te mogen dragen, een soort van uitzon­der­lijk keurmerk. De stad had het te danken aan keizer Maxi­mi­liaan von Habs­burg ,die zijn bede tot Christus in het Mirakel van Am­ster­dam verhoord zag en daarop deze gunst verleende.

Afgelopen woens­dag was het hui­dige hoofd van de Habs­burg-dynastie, aarts­her­tog Karl von Habs­burg, in Am­ster­dam. Op uit­no­di­ging van mgr. Punt bezocht de klein­zoon van Oos­ten­rijks laatste keizer Am­ster­dam – waar hij voor zijn werk regel­ma­tig komt – ditmaal met andere ogen. De bis­schop, vergezeld van hulp­bis­schop mgr. Hendriks, emeritus-hulp­bis­schop mgr. Van Burg­ste­den SSS wiens Con­gre­ga­tie van de sacra­men­tijnen momen­teel verant­woor­de­lijk is voor de devotie rond het Aller­hei­ligste in de Am­ster­damse bin­nen­stad, ont­ving de aarts­her­tog in het klooster van de Sacra­men­tijnen, gelegen aan de Nieuwe­zijds en het Begijnhof. De Pastores van de Bin­nen­stad had­den zich daar verzameld, evenals (oud-)be­stuurs­le­den van het Gezel­schap dat jaar­lijks de befaamde pro­ces­sie or­ga­ni­seert. Er was een kort Lof en ver­vol­gens toog men naar buiten, opgewacht door talrijke ver­te­gen­woor­digers van de media.

De aarts­her­tog toonde zich onder de indruk en verheugd over de nog altijd in het Am­ster­damse bewust­zijn levende band met zijn familie, die onder meer tot uitdruk­king komt in de gevelsteen boven het Zuiderpor­taal van de Oude Kerk. Pijn­lijk was de klassieke rondgang rond de Heilige Stede, waar­van de grote bede­vaart­kerk nog in 1908 werd afgebroken en ver­vangen door de kleinere her­vormde kerk die thans in gebruik is als spookhuis.

De aarts­her­tog vierde aan het einde van zijn bezoek de Eucha­ris­tie met mgr. Punt. Hij ver­telde dat hij graag in 2013 zou terug­ko­men om zelf, moge­lijk vergezeld van fami­lie­le­den, de Omgang te lopen.

(foto’s Erik van den Boom)