Stille Omgang

gepubliceerd: vrijdag, 15 maart 2024
foto: Wim Koopman
Stille Omgang

Tijdens deze Veer­tig­da­gen­tijd zal weer de Stille Omgang wor­den gelopen door het Centrum van Am­ster­dam. In de nacht van zater­dag 16 op zon­dag 17 maart zullen weer duizen­den gelo­vi­gen naar onze hoofd­stad reizen, het Mirakel van Am­ster­dam eren en bid­den voor hun intenties.

Mirakel­stad

Am­ster­dam wordt ook wel eens ‘Mirakel­stad’ genoemd. De stad ontleent deze kwalifi­ca­tie aan het feit dat het een oude bede­vaarts­plaats is, waar al sinds de mid­del­eeuwen een won­der of mirakel wordt geëerd. Deze ver­ering leeft nog steeds en heeft sinds het einde van de 19e eeuw vooral gestalte gekregen via de jaar­lijkse Stille Omgang.

Deze reli­gi­eus medi­ta­tieve omgang door het his­to­rische centrum en passerend aan het nachte­lijke uit­gaans­le­ven van Am­ster­dam wordt elk jaar gedurende één nacht in de maand maart door het Gezel­schap van de Stille Omgang geor­ga­ni­seerd. Duizen­den gelo­vi­ge mensen uit het hele land nemen er aan deel.

Jubeljaar 2025

Gebeds­in­ten­tie 2024

De gebeds­in­ten­tie voor 2024 is “Pelgrims van hoop, bid­dend voor vrede” en sluit aan op het gebeds­jaar voor­af­gaand aan het Jubel­jaar 2025.

Paus Fran­cis­cus heeft 2025 opge­roe­pen als een Heilig Jaar of Jubel­jaar met het inter­na­tio­nale thema 'Pelgrims van de hoop.' Hij heeft alle gelo­vi­ge gevraagd om voor­af­gaand aan dit Jubel­jaar een jaar van gebed te hou­den. Wij zullen gehoor geven aan zijn oproep en zullen ons voegen aan deze intentie.

Zustergezel­schappen

Vanuit het gehele land or­ga­ni­se­ren de Zustergezel­schappen een ge­za­men­lijke reis naar de Stille Omgang. Zij gaan als groep op pad en vieren ook als groep de H.Mis. Daarna lopen ze de Stille Omgang en reizen ver­vol­gens als groep weer terug. Op de web­si­te van de Stille Omgang vindt u een lijst met alle Zustergezel­schappen.

Stille Omgang - Jongerenprogramma

Jon­ge­ren­pro­gramma

Elk jaar is er een speciale vie­ring voor de jon­gere deel­ne­mers aan de Stille Omgang. Zij or­ga­ni­se­ren zelf een pro­gram­ma en een aan­slui­tende kerk­dienst en lopen daarna de Stille Omgang. Jon­ge­ren kunnen zich aanmel­den voor de locatie Papegaai (Jozef­kerk). Op de jon­ge­ren­pa­gina tref je meer in­for­ma­tie aan en kan je je in­schrij­ven.

In­di­vi­duele pelgrims

U kunt zich ook aanmel­den als in­di­vi­duele deel­ne­mer aan de Stille Omgang. In februari wor­den de de­fi­ni­tieve tij­den en locaties vast­ge­steld en krijgt u per e-mail bericht. U kunt kiezen uit een H. Mis op twee locaties op ver­schil­lende tijdstippen. Aan­slui­tend loopt u de Stille Omgang met de aanwe­zigen.

In 2020 is een boeiende video gemaakt over het Mirakel van Am­ster­dam.