200 Deelnemers synodevergadering Praag

Van 5 t/m 11 februari

gepubliceerd: vrijdag, 3 februari 2023

Vanaf 5 tot en met 11 februari vindt in Praag de ver­ga­de­ring van Europese bis­schop­pen­con­fe­ren­ties plaats (CCEE). Van­wege de bis­schop­pen­synode over synodali­teit (“Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio”) is deze ver­ga­de­ring van de CCEE bedoeld als con­ti­nen­tale fase voor de bis­schop­pen­synode. De voor­zit­ters van de Europese bis­schop­pen­con­fe­ren­ties wer­den gevraagd met een dele­ga­tie te komen die meereist naar Praag en mensen die online deel­ne­men.

De CCEE vroeg om een dele­ga­tie van drie personen, naast de deel­ne­mende bis­schop. Vanuit de Neder­landse kerk­pro­vin­cie zal de fysieke dele­ga­tie bestaan uit mgr. dr. J.H.J. van den Hende, mw. prof. dr. M.C.H. van Dijk - Groeneboer, mw. drs. L.H.A. van Oordt en pater dr. R.J.A. Steenvoorde OP.

Daar­naast werd gevraagd om maximaal tien mensen die online meedoen. De leden van de online dele­ga­tie zijn: mw. Sophie van de Boom (bisdom Breda, samen met dhr. Ben Hartmann), dhr. Benno van Croes­dijk (bisdom Rotter­dam), dhr. Dominicus Kamsma (bisdom Gro­nin­gen-Leeu­war­den), mw. Ellen Kleinpen­ning (bisdom Den Bosch), mw. Corine van der Loos (bisdom Haar­lem-Am­ster­dam), de zeereer­waarde heer Martin Los pr. (aarts­bis­dom Utrecht) en dhr. Rob Pauls (bisdom Roermond).

In totaal zijn er 200 deel­ne­mers aanwe­zig in Praag. De 39 bis­schop­pen­con­fe­ren­ties in Europa hebben elk 4 dele­ga­tiele­den. Daar­naast zijn er 44 gasten. Online zijn er in totaal bijna 400 deel­ne­mers.

Ver­ga­de­ring in Praag

Tijdens de con­ti­nen­tale ver­ga­de­ring in Praag zijn er de eerste dagen (6-9 februari) gesprekken met alle Europese dele­ga­ties. Het pro­gram­ma bestaat uit korte plenaire pre­sen­ta­ties vanuit de lan­den en uit gesprekken in groepen over de drie vragen die het Se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode voor de continenten aanreikt. Deze drie vragen gaan over welke erva­ringen men herkent in het do­cu­ment voor de con­ti­nen­tale fase, wat be­lang­rijke vragen en kwesties zijn voor de Kerk in het eigen wereld­deel, wat de be­lang­rijke on­der­wer­pen zou­den zijn om te bespreken tij­dens de Synode­ver­ga­de­ring in ok­to­ber 2023. Daarna volgen nog twee ver­ga­der­da­gen voor de bis­schop­pen (10-11 februari).

Brief aan de bis­schop­pen

Voor­af­gaand aan de con­ti­nen­tale ver­ga­de­ringen hebben kar­di­naal Grech en kar­di­naal Hollerich een brief ge­schre­ven aan bis­schop­pen we­reld­wijd. Kar­di­naal Grech is se­cre­ta­ris-generaal van de synode. Kar­di­naal Hollerich is alge­meen relator. Zij schrijven over de rol van de bis­schop­pen als “het zicht­ba­re beginsel en fun­dament van een­heid in hun par­ti­cu­liere Kerken” (Lumen Gentium 23) in relatie tot het synodale proces.

In de brief bakenen zij het on­der­werp van de synode af. “Het thema dat paus Fran­cis­cus heeft gekozen is hel­der: ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’”, schrijven zij. “Dit is daarom het enige thema dat we gevraagd zijn om te verkennen in elk van de fases in het proces. Er zijn veel en ook gevarieerde ver­wach­tingen ten aanzien van de synode 2021-2024, maar het is niet de taak van de ver­ga­de­ring om alle issues die in de Kerk wor­den bedis­cus­sieerd te bespreken.” Dit gezegd hebbende, is de taak van de con­ti­nen­tale ver­ga­de­ring om aan te geven wat “de priori­teiten, te­rug­ke­rende thema’s en oproepen tot actie” zou­den moeten zijn om over te spreken tij­dens de synode in ok­to­ber 2023.

Bis­schop­pen­synode

De bis­schop­pen­synode werd inge­steld door paus Paulus VI in 1965, op verzoek van de bis­schop­pen die deelnamen aan het Tweede Vati­caans Concilie (1962-1965). Het Concilie vroeg om de oude praxis van de synodes te her­stel­len “om zo beter en doeltreffen­der te kunnen zorgen voor de bloei van het geloof en de instand­hou­ding van het ker­ke­lijke leven in de ver­schil­lende kerken, over­een­koms­tig de eisen van de tijd” (Christus Dominus, 36).

In 2015 hield paus Fran­cis­cus een toe­spraak bij gelegen­heid van het vijf­tig­ja­rig jubileum van de bis­schop­pen­synode. Hij zei daarin: wat vraagt God van de Kerk in het derde mil­len­nium? Dat ze samen optrekt in geloof. De paus geeft aan: de wereld waarin wij leven en waarin wij ge­roe­pen zijn om lief te hebben en te dienen, die vraagt dat de Kerk samen­wer­king in alle aspecten van haar zen­ding ver­sterkt.

Proces

Op verzoek van paus Fran­cis­cus krijgt deze bis­schop­pen­synode vorm als een proces. Dat proces begon met gesprekken in de bis­dom­men. Deze ‘dio­ce­sane fase’ startte op 17 ok­to­ber 2021, nadat de bis­dom­men hier­voor begin sep­tem­ber de do­cu­menten had­den ont­van­gen. Per land werd teruggekop­peld aan het Se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode via een natio­nale synthese die uiter­lijk 15 au­gus­tus 2022 moest zijn toe­ge­stuurd. Daarna maakte het Se­cre­ta­riaat een do­cu­ment voor de con­ti­nen­tale fase. Dat verscheen op 24 ok­to­ber 2022 met als titel “Vergroot de ruimte van uw tent” (Jesaja 54, 2) en werd verstuurd aan bis­schop­pen we­reld­wijd om opnieuw met mensen over in gesprek te gaan met het oog op het con­ti­nen­tale gesprek. Na de con­ti­nen­tale fase volgen bij­een­komsten van bis­schop­pen in Rome in ok­to­ber 2023 en in ok­to­ber 2024.

Meer in­for­ma­tie