Verslag bisdombedevaart - dag 1

gepubliceerd: zaterdag, 14 mei 2022

Vanuit het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam nemen we deel aan de plech­tig­heid van de heilig­ver­kla­ring van de zalige pater Titus Brandsma op 15 mei en de fees­te­lijk­he­den er omheen in Rome. We zijn met een pelgrims­groep van 33 personen, deels uit Noord-Holland deels uit de rest van Neder­land.

We reis­den vrij­dag eind van de mid­dag van Schiphol naar Rome. Wat meteen opviel was hoe de groep een groep was. Onze pelgrims zijn geïn­te­res­seerde deel­ne­mers en hebben op een of ander manier iets met Titus Brandsma. Zo is er een pelgrim die in no­vem­ber 1985 met zijn vader aanwe­zig was bij Titus' zalig­ver­kla­ring, waar zijn vader zei: jij gaat vast de heilig­ver­kla­ring meemaken. En zie... Hemels!

Op zater­dag 14 mei maken we een rus­tige stads­wan­de­ling door het oude centrum van Rome. Dea Broersen en Eric van Teijlingen loodsen de groep van de Spaanse Trappen via de Trevifontein langs het Pantheon en diverse mooie kerken naar Piazza Navona. Er wordt speciaal een blokje omgelopen om de Gregoriana te bezoeken, de uni­ver­si­teit waar Titus Brandsma van 1906 tot 1909 filo­so­fie en socio­lo­gie stu­deerde en pro­mo­veerde.

Het is zeer druk in Rome... als vanouds. Dagjes­mensen uit heel Italië, toe­risten uit vooral Europa en heel veel, heel veel pelgrims die naar Rome zijn geko­men voor de heilig­ver­kla­ring van zon­dag van een van de tien kan­di­daat-heiligen. En... het is zomer hier met 28 gra­den en volop zon.

In het hotel hebben we ge­za­men­lijk gegeten en de dag van morgen voor­be­reid. Alle pelgrims ont­vingen de laatste editie van SamenKerk en het magazine TITUS. Inmiddels hebben we alle een linnen rug­zakje ont­van­gen met een toegangs­kaart voor morgen, in­for­ma­tie over Titus Brandsma en een kaartje met een stukje reliek van een van zijn habijten. Ie­der­een vindt het toch een beetje spannend, wat gaan we beleven morgen. Eén ding is zeker... de wekker gaat om half zes!

(Veel foto's gemaakt door Sophie en Johanna, onze jongste pelgrims)