Bisdom Haarlem-Amsterdam















Documenten

Informatie

Stuurt u de ingevulde formulieren uitgeprint, ondertekend door de vertegenwoordigers van de instelling (voorzitter en secretaris) en ingescand (of per digitale foto) naar:

Indien digitaal insturen geen optie is, stuurt u alle stukken dan per post naar ons postbusadres:

  • Bisdom Haarlem-Amsterdam
    t.a.v. Coördinator Machtigingen,
    Postbus 1053, 2001 BB Haarlem

Voor vragen kunt u telefonisch contact opnemen met:

Machtigingen - Vervreemden roerende goederen

Proces herbestemming roerende zaken bij sluiting kerkgebouw

gepubliceerd: dinsdag, 3 december 2024

Met het sluiten en vervreem­den van een kerk­ge­bouw moet met veel zaken reke­ning wor­den gehou­den. Eén van die zaken is de herbestem­ming van roerende zaken aanwe­zig in het kerk­ge­bouw.

Hier­on­der staat puntsge­wijs het stappen­plan voor Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam, opdat er zo dui­de­lijk moge­lijk wordt ge­com­mu­ni­ceerd wat er nu moet/gaat gebeuren.

  1. Actualiseren inventa­ris­lijst
  2. Opstellen herbestem­mings­plan
  3. Aanvragen machti­ging
  4. Besluit­vor­ming

Be­lang­rijk: De pa­ro­chie dient tij­dig (bij voor­keur een jaar voor ont­trek­ken aan de ere­dienst van het kerk­ge­bouw) met de herbestem­ming van de roerende zaken te beginnen en daarin advies in te winnen van de erf­goedspe­cia­list van het Museum Catha­rij­ne Convent, in de persoon van mw. I. Henkemans:

1) Actualiseren inventa­ris­lijst tot een slui­tingsinventari­sa­tie

Met het besluit van onttrek­king aan de ere­dienst (bij voor­keur een jaar van tevoren), moet de inventari­sa­tie van roerende zaken aanwe­zig in het kerk­ge­bouw geactualiseerd wor­den. Hierbij is het volgende van belang:

  1. De actualise­ring van de slui­tingsinventari­sa­tie gebeurt in opdracht en onder verant­woor­de­lijk­heid van het pa­ro­chie­bestuur en kan gedele­geerd wor­den aan een pa­ro­chi­aan/werk­groep pa­ro­chi­anen.
  2. De reli­gi­euze/culturele/kunst­his­to­ri­sche/finan­ciële waarde van de objecten moeten voor zover bekend ook genoemd wor­den in deze slui­tingsinventari­sa­tie. (rechtsgel­dige taxatie van stukken is spe­cia­lis­tisch werk en moet door een onaf­han­ke­lijke pro­fes­sio­nal wor­den uitge­voerd, dit kan alleen in uitzon­der­lijke situaties wor­den verlangd)
  3. Roerende zaken die eer­der zijn geïnventa­riseerd maar bij de actuali­sa­tie van de inventa­ris­lijst zijn verdwenen, moeten als zodanig benoemd wor­den in de slui­tingsinventari­sa­tie.

2) Opstellen herbestem­mings­plan i.s.m. erf­goedspe­cia­list

Het pa­ro­chie­bestuur stelt met de erf­goedspe­cia­list van het Museum Catha­rij­ne Convent (Ingrid Henkemans) een herbestem­mings­plan op van de roerende zaken genoemd in de slui­tingsinventari­sa­tie. De erf­goedspe­cia­list dient in­for­ma­tie over de reli­gi­euze en kunst­his­to­ri­sche waarde toe te voegen aan de slui­tingsinventari­sa­tie. Indien er sprake is van een bij­zon­der object qua finan­ciële waarde, kan de erf­goedspe­cia­list aan het pa­ro­chie­bestuur een schrifte­lijk advies tot taxatie geven (nu of in de toe­komst). Wanneer dit advies niet wordt gegeven, wordt in de ver­dere beoor­de­ling uit­ge­gaan van objecten zon­der uitzon­der­lijke finan­ciële waarde.
Bij het herbe­stem­men zijn de volgende vuist­regels van belang onder voorbehoud van goed­keu­ring van de staf van het Bisdom die uit­ein­delijk bepaalt:

  1. Li­tur­gisch vaat­werk mag alleen wor­den herbestemd naar een andere rooms-katho­lie­ke kerk cq pa­ro­chie;
  2. Herbestem­ming van roerende zaken is altijd in deze volgorde waar de staf van het Bisdom uit­ein­delijk goed­keu­ring verleent: (1) naar een pa­ro­chie in het samen­wer­kings­ver­band, (2) naar een pa­ro­chie in het bisdom, (3) naar een pa­ro­chie in Neder­land, (4) naar een pa­ro­chie in het bui­ten­land, (5) naar een kerk met andere deno­mi­na­tie (niet voor li­tur­gisch vaat­werk); Voornoemde punt 3, 4 en 5 via de web­si­te ‘Vraag en Aanbod’ van het Museum Catha­rij­neconvent
  3. Op advies van de erf­goedspe­cia­list kunnen objecten ook wor­den geselec­teerd om ten­toon gesteld te wor­den in een (regio­naal) museum. Er moet dan een bruikleen­over­een­komst wor­den opge­steld tussen de pa­ro­chie en het museum (dus dit is alleen moge­lijk als er een pa­ro­chie blijft bestaan nadat het be­tref­fen­de kerk­ge­bouw gesloten is). Het museum moet voldoen aan passende beveili­gingseisen (museumvitrines, temperatuurcontrole).

3) Aanvragen bis­schop­pe­lijke machti­ging

Het herbestem­mings­plan wordt door het pa­ro­chie­bestuur opgestuurd naar machti­ging@bisdomhaarlem-amster­dam.nl om een bis­schop­pe­lijke machti­ging voor uit­voe­ring van het plan aan te vragen. De volgende stukken zijn daarvoor nodig:

  1. De slui­tingsinventa­ris­lijst met waarde­be­pa­ling (reli­gi­eus, kunst­his­to­ri­sch en waar moge­lijk finan­cieel) van objecten en per object een foto van het be­tref­fen­de object;
  2. herbestem­mings­plan voor de objecten, met per object be­schre­ven met als voorstel waar naartoe en of er her­ge­bruik in de ere­dienst gaat plaats­vin­den, ondertekend door erf­goedspe­cia­list;
  3. ge­con­tro­leerde bevesti­ging van iden­ti­teit van ont­van­ger incl. bevesti­ging gebruik in geval van voorstel tot ver­plaat­sing naar bui­ten­land/museum;
  4. dui­de­lijk on­der­schei­den moeten de reli­gi­euze, his­to­rische of finan­ciële waarde­volle objecten zijn incl. hun herbestem­ming;
  5. machti­gingsaan­vraag­for­mu­lier ondertekend door wette­lijke ver­te­gen­woor­digers van de pa­ro­chie.

4) Besluit­vor­ming door de bis­dom­staf

De bis­dom­staf beoor­deelt het herbestem­mings­plan en verleent goed­keu­ring door middel van een bis­schop­pe­lijke machti­ging onder zo wie zo de volgende voor­waar­den:

  1. Alle kosten zijn voor de ont­van­ger (bij­voor­beeld transport­kos­ten).
  2. Wanneer een object wordt onder­ge­bracht in de regio­kerk/pa­ro­chie, dan dient de inventa­ris­lijst van de ont­van­gende kerk te wor­den aan­ge­past.
  3. Voor het vervreem­den van kernobjecten aan andere in­stel­lingen dient dat een over­dracht/bruikleen­over­een­komst (bij musea) wordt opge­steld die door beide partijen wordt ondertekend en door het pa­ro­chie­bestuur wordt nagezon­den aan het bisdom.






Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose