Ledenadministratie
Een parochie kent veel secretariële en administratieve werkzaamheden. Sommige zijn door het kerkelijk wetboek voorgeschreven, andere door wettelijke voorschriften of regelgeving van de bisschop of het bisdom. Het parochiebestuur is verantwoordelijk voor een goede parochiële administratie.
Het bisdom kent naast parochies ook andere kerkelijke instellingen, zoals (inter)parochiële caritasinstellingen. Deze kerkelijke instellingen hebben een eigen bestuur, dat in sommige gevallen (bijvoorbeeld bij PCI’s) door de bisschop is benoemd. Ieder bestuur draagt zelf verantwoordelijkheid voor het beheren van de eigen ledenadministratie.
Naast de voorschriften vanuit het canoniek recht zijn kerkelijke instellingen in Nederland ook gebonden aan de burgerlijke wetgeving betreffende de omgang met persoonsgegevens. Door het Secretariaat van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland zijn duidelijke handleidingen voor de verschillende kerkelijke instellingen uitgegeven betreffende de omgang met persoonsgegevens.
Op dit gedeelte van de website vindt u hierover informatie:
- Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
- Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA)
- Nieuwe ledenadministratie
• Home • Contact |
Nieuws • Kathedraal TV • Nieuwsarchief • Dossiers • Woord vd bisschop • Samen Kerk • Mobiel |
Besturen • Intro • Nieuws • Beleidsvisie • Vitaliteitsscan • Kerksluiting • Benoemingen • Financiële zaken • Machtigingen • Ledenadministratie • Personeelszaken • Vrijwilligers • Automatisering • Beeldbank |
Afdelingen • Liturgie • Catechese • Jongeren • Kerkopbouw • Caritas • Missie • Onderwijs • Opleidingen • Bouwzaken • Huwelijkszaken • Familiezondag • CSLK • Diocesaan archief |
Bisdom • Algemeen • Dekenaten • Adressen • Agenda • Int. vieringen • Documenten • Ledenadministratie • Geschiedenis • Zoeken • Links • Colofon • Privacy |