Handreiking Kerkbesturen en de omgevingswet

gepubliceerd: woensdag, 9 oktober 2024
Handreiking Kerkbesturen en de omgevingswet

Het CIO komt met een hand­rei­king ‘Kerk­besturen en de Omge­vingswet’. In mei en juni zijn er een aantal voorlich­tings­bij­een­komsten gehou­den, zowel fysiek als digi­taal. Op basis van die in­for­ma­tie is nu een hand­rei­king samen­ge­steld met een uit­ge­breide toelich­ting op de drie be­lang­rijke rollen die een kerk­bestuur heeft in relatie tot de Omge­vingswet.

Bij­zon­dere aan­dacht vragen wij voor para­graaf 20 “tips voor een stappen­plan pleitbe­zor­ger” waarin acht aan­dachts­pun­ten voor de kerk­besturen wor­den benoemd. De hand­rei­king besluit met para­graaf 21 “ver­der zoeken en lezen” waarin een aantal bronnen wordt genoemd, zodat er ver­der gelezen kan wor­den over de omge­vingswet. Daar­naast wordt er bij­zon­dere aan­dacht gevraagd voor de tip die op pagina 37 (para­graaf 18) staat vermeld: bepleit bij uw bur­ger­lijke ge­meen­te dat de hui­dige regels over geluid rondom ere­diensten (geen norme­ring) in het ge­meen­telijke omge­vings­plan wor­den over­ge­no­men.

Video

Kerk­besturen en pa­ro­chie­besturen wer­den door het CIO geïn­for­meerd over de nieuwe Omge­vingswet en kerk­ge­bouwen. De lan­de­lijke in­for­ma­tie­bij­een­komst werd in totaal drie keer geor­ga­ni­seerd voor de kerk­besturen van de kerk­ge­noot­schappen die zijn aan­ge­slo­ten bij het Inter­ker­ke­lijk Contact in Over­heids­zaken (CIO).