Verhuur voor telecom zend-ontvanginstallatie

gepubliceerd: maandag, 30 september 2024
foto: Sonny Vermeer
Verhuur voor telecom zend-ontvanginstallatie

De telecomprovi­ders Vodafone/Ziggo, KPN en T-Mobile/Odido huren in som­mi­ge kerk­ge­bouwen een opstel­ruim­te voor een zend-ont­vang­in­stal­la­tie. Meestal wordt de zend-ont­vang­in­stal­la­tie dan geplaatst in de kerktoren. Voor het verhuren van een opstello­ca­tie is het gebruik van een modelhuur­over­een­komst voorge­schre­ven. De model­over­een­komst is op te vragen bij het bisdom.

Als gebruik wordt gemaakt van de model­over­een­komst kan er een aan­vraag wor­den gedaan voor een bis­schop­pe­lijk machti­ging. De telecomprovi­ders weten dat het gebruik van de modelhuur­over­een­komst verplicht is.

De pa­ro­chie ont­vangt voor de verhuur van de opstello­ca­tie huurin­kom­sten. De hoogte van de huur staat vast en wordt, conform de afspraken in de huur­over­een­komst, jaar­lijks geïndexeerd. De hoogte van de vergoe­dingen voor het jaar 2024 is op te vragen bij het bisdom. Het is nodig om te controleren of de geïndexeerde huurpen­ningen door de provi­der ook daad­wer­ke­lijk wor­den betaald.

Lande­lijke afspraken zijn gel­dend

In ver­schil­lende bis­dom­men is opgemerkt dat Vodafone/Ziggo of andere partijen pa­ro­chies bena­de­ren met het verzoek te verklaren de huur­over­een­komst niet op te zeggen bij verkoop van het (kerk)gebouw. Het is niet toe­ge­staan om afwijkende afspraken met provi­ders te onder­te­ke­nen. Met de provi­ders zijn lan­de­lijke afspraken gemaakt ter bescher­ming van de positie van in­di­vi­duele pa­ro­chies. Addenda (toevoe­gingen) zijn, behou­dens goed­keu­ring, geen onder­deel van de Bis­schop­pe­lijke machti­ging. Ook afspraken met andere com­mer­ciële tussen­personen zijn niet toe­ge­staan.

Tot slot wordt aan­dacht gevraagd voor het mel­den van de aanwe­zig­heid van een zend- ont­vang­in­stal­la­tie aan de brandverzeke­raar van het (kerk)gebouw. Het mel­den bij de verzeke­raar is nodig. Naar aan­lei­ding van deze mel­ding kan de verzeke­raar de pa­ro­chie vragen aanvullende brandvei­lig­heids­maat­re­ge­len te treffen. In de model­over­een­komst staat dat de kosten voor het plaatsen van door de verzeke­raar gestelde brandvei­lig­heids­maat­re­ge­len voor reke­ning komen van de provi­der.