Instrumentum Laboris Synode 2024

gepubliceerd: dinsdag, 9 juli 2024

Op dins­dag 9 juli 2024 heeft het Se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode het Instru­mentum Laboris ge­pu­bli­ceerd. Het betreft het werk­do­cu­ment voor de deel­ne­mers aan de tweede zit­ting van de zes­tien­de gewone algemene ver­ga­de­ring van de bis­schop­pen­synode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

Deze tweede zit­ting vindt plaats in ok­to­ber 2024 en voor Neder­land zal mgr. Th.C.M. Hoogen­boom, hulp­bis­schop van het aarts­bis­dom Utrecht deel­ne­men aan deze synode. Mgr. Hoogen­boom was ook af­ge­vaar­digd door de Neder­landse Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie naar de eerste zit­ting die in ok­to­ber 2023 plaatsvond.

Hoe een missio­naire synodale Kerk te zijn?

Het Instru­mentum Laboris voor de tweede zit­ting van deze synode heeft als titel ‘Hoe een missio­naire synodale Kerk te zijn’. Het do­cu­ment is de vrucht van de consul­ta­tie die sinds de eerste zit­ting van de synode we­reld­wijd in de Katho­lie­ke Kerk heeft plaats­ge­von­den. Ook de rapporten die de pa­ro­chie­pries­ters hebben ge­pre­sen­teerd tij­dens de recente drie­daag­se werk­bij­een­komst van de Pa­ro­chie­pries­ters voor de synode, zijn erin ver­werkt.

Dit nieuwe werk­do­cu­ment is bedoeld om de ver­ga­de­ring aan te moe­digen na te denken over de vraag die centraal staat in de ok­to­ber­bij­een­komst: hoe een missio­naire synodale Kerk te zijn. De tekst begint met een citaat van de profeet Jesaja (25, 6-8), die een beeld schetst van een over­vloe­dig en weel­derig banket dat door de Heer op de berg Sion wordt bereid, een symbool van ver­bon­den­heid bestemd voor alle volkeren.

“Op het moment van zijn terug­keer naar de Vader ver­trouwt de Heer Jezus aan zijn leer­lin­gen de taak toe om alle volkeren de hand te reiken om hen een feestmaal te serveren dat hen de vol­heid van leven en vreugde schenkt. Door middel van zijn Kerk, geleid door zijn Geest, wil de Heer de hoop in de harten van de mens­heid doen herleven, de vreugde her­stel­len en allen red­den, vooral diegenen wier gezichten besmeurd zijn met tranen en die in angst tot Hem roepen”, licht het Instru­mentum Laboris toe.

De kern van de Synode 2021-2024

De kern van de Synode 2021-2024 “is een oproep tot vreugde en tot vernieu­wing van het Volk van God in het volgen van de Heer en in hun inzet ten dienste van zijn zen­ding. (...) Het is een oproep aan alle gedoopten, zon­der uit­zon­de­ring: “Het hele Volk van God is een in­ter­me­diair van de ver­kon­di­ging van het Evan­ge­lie. Elke gedoopte is ge­roe­pen om een sleu­telfiguur in de zen­ding te zijn, omdat we allemaal missio­naire leer­lin­gen zijn”.