Beperking giftenaftrek

Oproep CIO aan kabinet nevenschade te voorkomen

gepubliceerd: maandag, 24 juni 2024

Het nieuwe kabinet wil het budget voor de giftenaftrek meer dan halveren, van circa 440 miljoen euro naar zo’n 200 miljoen. Het Inter­ker­ke­lijke Contact in Over­heids­zaken (CIO) voorziet grote nadelige finan­ciële con­se­quenties voor de aan­ge­slo­ten kerk­ge­noot­schappen en roept het kabinet op om nevenschade van deze maat­regel voor kerken en synagogen te voor­ko­men.

CIO schat in dat het plan voor de giftenaftrek kan lei­den tot het verlies van een aanzien­lijk bedrag aan in­kom­sten voor de kerken en synagogen. ‘Dit zal de in­di­vi­duele geloofs­ge­meen­schappen op ver­schil­lende manieren raken maar de gemeen­schap­pe­lijke noemer zal zijn dat het een negatieve impact heeft op het kerk/synagoge zijn en het ontplooien van bijbe­ho­rende ac­ti­vi­teiten. Zowel wat betreft het zin­ge­vend aspect, de ge­meen­schaps­vor­ming/behoud en de zorg en wel­zijns­kant’, schrijft CIO op de web­si­te.

Petitie ‘Red de giftenaftrek’

Het CIO bena­drukt in haar oproep het maat­schap­pe­lijk belang van de aan­ge­slo­ten kerk­ge­noot­schappen. ‘Plotsklaps besparen op de giftenaftrek is een maat­regel die maat­schap­pe­lijk gedragen struc­tu­ren onder druk zet ... struc­tu­ren die als cement in de samen­le­ving werken. Als dit ero­deert zou dit als een boemerang terug kunnen komen.’

Dat zou dan betekenen dat de reke­ning die nu op veel vlakken door onder anderen kerken wordt voldaan voor hulp aan min­der­bedeel­den in de samen­le­ving, dan weer bij de over­heid zelf komt te liggen. Het CIO heeft daarom ook een petitie die zich uitspreekt over het belang van de giftenaftrek mede onder­te­ke­nend.

In gesprek met het nieuwe kabinet

Het CIO gaat er van uit dat het ko­men­de kabinet de waarde van de chris­te­lijke en joodse kerk­ge­noot­schappen voor in­di­vi­duen en ge­meen­schappen zal herkennen en dat ze fun­de­rend zijn voor de samen­le­ving. De vraag is om dit te laten meewegen in de ver­dere uit­wer­king van de plannen: ‘In onze contacten met het nieuwe kabinet zal het CIO hierover het gesprek voeren en pleiten voor het behoud van de giftenaftrek. In onze samen­le­ving past, dat degenen die zelf hun ge­meen­schap in stand willen hou­den hierover geen extra belas­ting hoeven te betalen.’