Een plaats aan de kersttafel voor iedereen

gepubliceerd: dinsdag, 20 december 2022
foto: Sant’Egidio
Kerstmis 2021 in de Mozes & Aäronkerk

Deze tijd heeft het nodig om kerst te vieren met ie­der­een. De Ge­meen­schap van Sant’ Egidio bereidt daarom grote tafels voor die met zorg en liefde zijn aan­ge­kleed. De armen zullen eten, de bedroef­den zullen zingen van vreugde en de een­za­men zullen ont­dek­ken dat ze een familie hebben.

Sant’ Egidio or­ga­ni­seert ieder jaar on­ver­ge­te­lijke kerst­feesten met haar armste vrien­den: dak­lo­zen, eenzame ouderen, ge­van­ge­nen, vluch­te­lingen en kin­de­ren uit kansarme wijken. Mensen voor wie Sant’ Egidio zich het hele jaar inzet.

Am­ster­dam

In Am­ster­dam ont­vangt Sant’ Egidio op kerst­avond haar dak­loze vrien­den in de Mozes en Aäron­kerk. Al weken van tevoren beginnen de vrien­den te vragen naar het kerst­feest: ‘Ik mag toch wel weer komen?’ Ieder van hen ont­vangt een per­soon­lijke uit­no­di­ging. Zo’n 200 gasten schuiven aan lange tafels aan om ge­za­men­lijk te genieten van een heer­lijk kerst­di­ner. Tien­tal­len vrij­wil­li­gers zorgen voor gezellig­heid en een luis­te­rend oor en alle gasten krijgen mooie cadeaus. Daar­naast or­ga­ni­seert Sant’ Egidio feesten voor mensen die anders geen Kerst zou­den vieren.

Rome

Veer­tig jaar gele­den hield de Ge­meen­schap van Sant’ Egidio het eerste kerst­feest met de armen in de basiliek van Santa Maria in Trastevere in Rome. Er schoven die dag 47 mensen aan tafel aan. In de loop der jaren zijn de kerst­feesten verspreid over de hele wereld en verwel­komt de Ge­meen­schap ieder jaar tien­dui­zen­den mensen in nood. Sant’ Egidio blijft ieder jaar Kerst­mis vieren met de armsten, haar vrien­den, op de dag dat de last van de een­zaam­heid voor velen ondraaglijk wordt.