Nog geen wijzingen R.-K. Kerk

Na persconferentie kabinet op 8 december

gepubliceerd: woensdag, 9 december 2020
De liturgische kleur van de derde zondag van de Advent is roze (of paars)

De pers­con­fe­ren­tie van het kabinet op dins­dag 8 de­cem­ber schetste een sober beeld voor Kerst­mis. De cijfers met betrek­king tot Covid-19 zijn momen­teel nog dermate on­gun­stig, dat de over­heid geen ver­soe­pe­ling van maat­regelen heeft aan­ge­kon­digd. Met de on­gun­stige cijfers in gedachten blijft voor de R.-K. Kerk de situatie voor nu ook onge­wij­zigd.

Dat betekent dus handha­ving van het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’. En ver­der geldt voorlopig niet meer dan der­tig gelo­vi­gen bij een vie­ring, exclusief be­die­naren, een dringend advies dat aanwe­zigen een mondkapje dragen dat bij voor­keur alleen tij­dens het ont­van­gen van de Heilige Communie wordt afgedaan. Zang vindt enkel plaats door een cantor of enkele zan­gers. Dit geldt ook voor de zang door kin­de­ren en samenzang door gelo­vi­gen is niet toe­ge­staan.

Er vindt op korte termijn nog overleg plaats tussen kerken en de minister en ook de bis­schop­pen­con­fe­ren­tie ver­ga­dert bin­nen­kort waarbij de (on)moge­lijk­he­den voor de vie­rin­gen met Kerst­mis wor­den be­spro­ken. De uit­komst van deze overleggen wordt zo spoe­dig moge­lijk na 15 de­cem­ber gedeeld met de pa­ro­chies.

Zondag Gaudete

Zondag 13 de­cem­ber is de derde zon­dag van de Advent, die vanouds genoemd wordt: zon­dag ‘Gaudete’ ofwel zon­dag ‘Verheugt u’. De bis­schop­pen wensen ieder toe dat ‘ondanks de omstan­dig­he­den van­wege corona de vreugde van de Heer in ons hart bewaard blijft.’ Voor deze derde zon­dag van de Advent kunt u via vierkerst­mis.nl een hand­rei­king voor het thuis meevieren van de mis down­loa­den, mocht u geen plaats kunnen reserveren in de vie­ring van uw pa­ro­chie.

Vierkerst­mis.nl

De bis­schop­pen van Neder­land hebben een speciale web­pa­gina vierkerst­mis.nl gelan­ceerd met de aanspo­ring om daad­wer­ke­lijk Kerst­mis te gaan vieren, zij het in aan­ge­paste vorm. Het gaat dan niet alleen over de deelname aan de vie­rin­gen, dat is slechts beperkt moge­lijk, maar ook om in hui­se­lijke kring aan­dacht te hebben voor Kerst­mis door gebed, catechese, het lezen van de Bijbel en deelname aan de ad­vents­ac­tie.

Ideeënplatform

Op onze bisdom­web­site staat een ver­za­me­ling ideeën uit de pa­ro­chies in de vorm van een Ideeënplatform. Er staan zeer prak­tische en bruik­ba­re ideeën tussen voor in de pa­ro­chie, maar ook voor thuis kunt u zich laten in­spi­re­ren.

Huisli­tur­gie

Ten behoeve van het thuis vieren van Kerst­mis wanneer we niet fysiek naar de kerk kunnen, heeft pastoor Paimpilil een huisli­tur­gie opge­steld waar­mee thuis, alleen of met het gezin, Kerst­mis gevierd kan wor­den. Het is een mooie hand­rei­king met gebed, bijbel­tekst, over­we­ging en zang.