Vragen na persconferentie 17 november

gepubliceerd: woensdag, 18 november 2020
foto: Ramon Mangold
Vragen na persconferentie 17 november

Premier Rutte en minister De Jonge gaven dins­dag 17 no­vem­ber een pers­con­fe­ren­tie waarin een aantal aanpas­singen van de maat­regelen tegen Covid-19 werd aan­ge­kon­digd. Over het alge­meen hebben deze aanpas­singen geen grote gevolgen voor het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’ zoals dat in de R.-K. Kerk gehan­teerd wordt. Toch zijn er enkele veel­ge­stelde vragen die hier­on­der wor­den beant­woord.

Hoeveel mensen mogen een uit­vaart bijwonen?

Uit­vaar­ten mogen vanaf 19 no­vem­ber weer door maximaal hon­derd personen wor­den bijgewoond. Dat geldt ook voor uit­vaar­ten in de R.-K. Kerk, mits in het kerk­ge­bouw waar de uit­vaart plaats­vindt an­der­halve meter afstand tussen de aanwe­zigen in acht kan wor­den geno­men. Voor alle andere vie­rin­gen blijft het aantal van maximaal der­tig aanwe­zigen gel­den.

Hoe zit het met zang in de R.-K. Kerk?

Volgens een over­heidspubli­ca­tie mogen kerk­gan­gers wel zingen tij­dens kerk­diensten, maar staat in een andere over­heidspubli­ca­tie dat samenzang in de kerk dringend wordt afgera­den. Hoe zit dat in de R.-K. Kerk?

Het OMT heeft op 3 no­vem­ber een herzien advies voor koren uit­ge­bracht aan het kabinet. Omdat een verhoogd besmet­tingsrisico door zingen niet kan wor­den uit­ge­slo­ten, adviseert het OMT dat zingen in groeps­ver­band wordt afgera­den. Het kabinet heeft hierover nog geen besluit geno­men en staat zingen op basis van bestaande regels en protocollen toe, maar adviseert mensen uit risico­groepen om extra voorzich­tig te zijn.

In de R.-K. Kerk blijven voor zingen de regels gel­den zoals eer­der vast­ge­steld in het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’. Dat wil zeggen: geen samenzang door kerk­gan­gers en alleen een cantor of enkele zan­gers kunnen zingen, mits...‘ (mits onder meer de richt­lij­nen van het RIVM op dit gebied strikt wor­den nageleefd).

NB: Mochten er ver­an­de­ringen komen in de bestaande maat­regelen van de over­heid, waardoor het ant­woord op bo­ven­staande vragen moet wor­den aan­ge­past, dan volgt hier zo spoe­dig moge­lijk een aan­vul­ling.