Veelgestelde vragen aanmelding en reservering

Protocol Kerkelijk leven op anderhalve meter

gepubliceerd: vrijdag, 17 juli 2020

Veelgestelde vragenOp 10 juli is een nieuwe versie van het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’ ge­pu­bli­ceerd. Pa­ro­chies zijn daar­mee aan het werk gegaan en hebben aanvullend enkele vragen gesteld met betrek­king tot aanmel­ding en reserve­ring. Deze wor­den hier­on­der beant­woord.

1) Moeten namen of contactge­ge­vens geregistreerd wor­den bij aanmel­ding aan de deur?

Dit mag wel, maar het is niet verplicht. Aanmel­den bij de deur is nodig om het aantal aanwe­zigen te kunnen tellen, om de ge­zond­heids­vraag te kunnen stellen (‘check­ge­sprek’) en om mensen te wijzen waar ze kunnen zitten. Maar een pa­ro­chie is niet verplicht om contactge­ge­vens bij te hou­den, ook niet voor een eventueel GGD- contact­on­der­zoek.

Legt de pa­ro­chie bij aanmel­ding toch per­soons­ge­ge­vens vast?
Lees dan ook vragen 3 en 4.

2) Moeten namen of contactge­ge­vens geregistreerd wor­den bij reserve­ring vooraf?

Reserveren vooraf is nodig als meer dan 100 personen wor­den verwacht of meer personen wor­den verwacht dan de maximale capaci­teit. Maar ook dan is, net als bij aanmel­ding aan de deur, het noteren van namen of contactge­ge­vens niet verplicht. Het mág wel bij­voor­beeld omdat de pa­ro­chie voor het begin van de vie­ring wil verifiëren of degene die wil deel­ne­men tevoren heeft ge­re­ser­veerd. Een andere reden om namen te noteren kan zijn dat voor een vie­ring op een bepaald tijdstip meer belang­stel­len­den zijn dan beschik­ba­re plaatsen. In dat geval kan het bij­hou­den van een namen­lijst helpen bij het opstellen van een wacht­lijst voor een volgende vie­ring en bij een eer­lijke ver­de­ling van de beschik­ba­re plaatsen. Legt de pa­ro­chie bij reserve­ring per­soons­ge­ge­vens vast? Lees dan ook vraag 3 en 4.

3) Als een pa­ro­chie per­soons­ge­ge­vens heeft vast­ge­legd bij aanmel­ding of reserve­ring hoe lang mogen deze dan wor­den bewaard?

Dat hangt af van de reden waarom de pa­ro­chie de gegevens heeft vast­ge­legd. Als gegevens van aanwe­zigen wor­den bijge­hou­den om te verifiëren dat de aanwe­zigen tevoren hebben ge­re­ser­veerd , vernie­tig dan de lijst met gegevens na afloop van de vie­ring (maximaal 1 week na de vie­ring).

Als gegevens van aanwe­zigen wor­den bijge­hou­den met het oog op een eer­lijke ver­de­ling van beschik­ba­re plaatsen bij vie­rin­gen waarvoor meer belang­stel­len­den zijn dan beschik­ba­re plaatsen, kan een maximale bewaar­ter­mijn van 4 weken wor­den aange­hou­den.

4) Als de pa­ro­chie bij reserve­ring of aanmel­ding wél namen heeft geno­teerd en binnen de bewaar­ter­mijn wordt bena­derd voor een GGD-contact­on­der­zoek naar aan­lei­ding van een besmet­ting, hoe moet dan wor­den gehandeld?

Ga te allen tijde zorg­vul­dig om met alle per­soons­ge­ge­vens die de pa­ro­chie tot haar beschik­king krijgt. In ver­band met de privacy mogen nooit gegevens van een namen­lijst van een vie­ring zomaar aan de GGD of andere der­den wor­den verstrekt zon­der toestem­ming van degenen die op de namen­lijst voor­ko­men.

Als aan de pa­ro­chie een geval van besmet­ting wordt gemeld van iemand die bij een vie­ring aanwe­zig is geweest, mag dit alleen met toestem­ming van de besmette persoon wor­den doorge­ge­ven aan de andere personen die bij de vie­ring aanwe­zig zijn geweest.

De gegevens van die andere personen mogen ook alleen met hun toestem­ming wor­den doorge­ge­ven aan de GGD.