Festival 100 Jaar Willibrordusorgel

gepubliceerd: woensdag, 16 augustus 2023
Het majestueuze Willibrordusorgel in de Bavokathedraal te Haarlem
Ton van Eck aan de speeltafel

Dit jaar wordt een dubbel jubileum gevierd rond het Wil­li­brordusorgel in de Ka­the­drale Basiliek Sint-Bavo (KoepelKa­the­draal) te Haar­lem. Niet alleen is het imposante instru­ment, een van de grootste orgels in ons land en het grootste van Haar­lem, hon­derd jaar gele­den in de voor­ma­lige Sint-Wil­li­brordus­kerk buiten de Veste in Am­ster­dam in gebruik geno­men, ook vindt de weke­lijkse serie concerten op de nieuwe locatie van het instru­ment in Haar­lem voor de vijf­tigste keer plaats.

Bij de bouw was het ’t plan dat het instru­ment ooit het grootste van Neder­land zou wor­den. Die positie heeft het nooit bereikt, maar het is wel een bij­zon­der instru­ment. Het is ’t enige orgel in ons land dat beschikt over 18 Franse tong­werken. Dat maakt dit instru­ment bij­zon­der geschikt voor uit­voe­ring van monu­mentale Frans-roman­tische, symfo­nische en moderne orgel­werken. Het heeft niet veel gescheeld of het Wil­li­brordusorgel had dit jubileum nooit kunnen vieren.

Nadat in 1966 de St.-Wil­li­brordus­kerk werd gesloten en nadat het kerk­bestuur het gebouw had verkocht aan een bank die de kerk in de loop van 1969 zou slopen, kon, dankzij een comité waaruit zich kort daarop de Stich­ting Wil­li­brordusorgel zou vormen, het imposante instru­ment in februari 1969 op des­kun­dige wijze zorg­vul­dig wor­den gedemon­teerd en elders wor­den opge­slagen waardoor het op het nippertje van de ondergang werd gered.

Pas een jaar later werd met het kerk­bestuur van de St.-Bavo­kathe­draal en het Bisdom Haar­lem overeenge­ko­men dat het Wil­li­brordusorgel in de Ka­the­drale Basiliek Sint-Bavo zou wor­den geplaatst. Daar werd het, onder grote belang­stel­ling, op 21 maart 1971 in gebruik geno­men. Inmiddels bevindt het instru­ment zich al lan­ger in Haar­lem dan op zijn oor­spron­ke­lijke locatie.

Het Wil­li­brordusorgel heeft vooral extra bekend­heid gekregen door de weke­lijkse concerten die er sinds 1974 tij­dens de zomermaan­den op wor­den gegeven. Daar klinkt vaak onbekend en bij­zon­der repertoire dat elders in ons land min­der passend of niet ten gehore kan wor­den gebracht.

Om dit dubbel­jubi­leum te vieren zal er een festival plaats­vin­den met vijf bij­zon­dere concerten die steeds beginnen om 20.15 uur.

Pro­gram­ma

Tijdens het festival willen de or­ga­ni­sa­toren vooral de veelzij­dig­heid van het Wil­li­brordusorgel aan bod laten komen.

Zo klinkt tij­dens het ope­nings­con­cert op 28 au­gus­tus als première voor ons land de in 1892 ge­schre­ven en in 1894 tij­dens een inter­na­tio­naal concours in Brussel bekroonde Tweede Symfonie (1892) voor orgel en 12 koperblazers van de Zweedse com­po­niste Elfrida Andrée naast werken voor orgel en koperblazers van de Haar­lemse com­po­nisten Hendrik Andriessen en Albert de Klerk en de ontroerende Legende (1914) van de Rotter­damse organist/com­po­nist Gerard Bunk die in Dortmund carrière maakte.

Op 4 sep­tem­ber vertolkt de Argen­tijns/Ameri­kaanse organist Hector Olivera naast stukken van Joh. Seb. Bach, Jan Zwart en Enrico Bossi ook de Bohemian Rhapsody van Freddy Mercury en tango’s van zijn land­ge­noot Hector Piazzolla.

11 sep­tem­ber klinken werken voor orgel en saxo­foonkwartet van diverse, meest Neder­landse com­po­nisten in een gema­tigd modern idioom. Deze combinatie is nog nooit eer­der aan bod geweest tij­dens de concert­se­ries.

18 sep­tem­ber concer­teert jazzmusicus Bert van den Brink met trompettist Ruben Drenth. Ook dit is een première voor het Wil­li­brordusorgel.

Het slot­con­cert op 28 sep­tem­ber wordt gegeven door de wereldbekende Olivier Latry met werken van negen­tien­de- en twin­tigste-eeuwse Franse com­po­nisten.

Pro­gram­ma-over­zicht

datum uit­voerende(n) muziek
ma 28 aug Ton van Eck m.m.v. koper­en­sem­ble The Ca­the­dral Brass (12 koperblazers) Elfrida Andrée (Symfonie nr. 2 voor orgel en 12 koperblazers, 1892), Albert de Klerk (concert voor orgel en koperblazers), Gerard Bunk, Legende op. 55a, Hendrik Andriessen (Pezzo Festoso)
ma 4 sept Hector Olivera (USA/Argentinië) Een spectaculaire orgelvirtuoos uit de VS