Jubileumviering 55 jaar Sant’Egidio

Zondag 14 mei - 15.00 uur - Mozes & Aäronkerk Amsterdam

gepubliceerd: dinsdag, 2 mei 2023
Jubileumviering 55 jaar Sant’Egidio

Op zon­dag 14 mei viert de Ge­meen­schap van Sant’ Egidio haar 55-jarig bestaan met een dank­vie­ring in de Mozes en Aäron­kerk in Am­ster­dam, voor­ge­gaan door de bis­schop­pen mgr. Hans van den Hende van Rotter­dam, mgr. Jan Hendriks van Haar­lem-Am­ster­dam en mgr. Paul Tschang In-Nam, de pau­se­lijke nuntius in Neder­land. De gebeds­vie­ring begint om 15.00 uur. Aan­slui­tend is er een receptie in het naast­ge­le­gen Huis van Sant’ Egidio.

Sant’ Egidio zet zich al 55 jaar on­ver­moei­baar in voor de kwets­ba­ren in de stad en voor de vrede. De inter­na­tio­nale bewe­ging staat bekend om het trouw nabij blijven aan vrien­den van de straat, eenzame ouderen, kin­de­ren uit kansarme wijken, vluch­te­lingen en mi­gran­ten, ge­van­ge­nen en anderen. In Am­ster­dam or­ga­ni­seert Sant’ Egidio onder meer tweemaal per week een restaurant voor dak­lo­zen.

Dank­vie­ring op zon­dag 14 mei

Voor de fees­te­lij­ke vie­ring van deze ver­jaar­dag zijn al deze vrien­den van harte uit­ge­no­digd, net als alle anderen die bij Sant’ Egidio betrokken zijn of haar een warm hart toedragen. Allen samen: arme vrien­den, sym­pa­thi­san­ten, bond­ge­no­ten, vormen we immers een volk van mensen over grenzen en gene­ra­ties heen. Het is een moment om samen de vreugde te beleven van on­der­lin­ge vriend­schap en soli­da­ri­teit. Na afloop van de vie­ring is er een receptie om elkaar te ont­moe­ten.

Mozes en Aäron

De Mozes en Aäron­kerk was decennialang niet als kerk in gebruik, maar werd in 2014 opnieuw door de bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam ingewijd en toe­ver­trouwd aan Sant’ Egidio. De kerk is van oudsher een plek van barm­har­tig­heid en is in het afgelopen jaar prach­tig gerestaureerd. Voor de kerk werd in no­vem­ber het beeld van de Homeless Jesus ont­huld: een dak­loze man, liggend op een bankje, herken­baar aan de won­den op zijn voeten. Het is een oproep om deze mensen niet te negeren maar in hen de men­se­lijk­heid te blijven herkennen.