Burgemeester Halsema viert mee in verbondenheid

gepubliceerd: donderdag, 16 februari 2023
foto: Wim Koopman
Burgemeester Halsema viert mee in verbondenheid

De Am­ster­damse burge­mees­ter Femke Halsema woont 19 februari a.s. de zon­dag­vie­ring bij in de Nicolaas­basi­liek in Am­ster­dam, op uit­no­di­ging van de nieuwe deken Eric Fennis. Deze vie­ring, recht­streeks uitgezon­den op NPO 2, is opgedragen aan de slacht­of­fers van de aard­be­vingen in Syrië en Turkije met gebed voor de over­le­de­nen, hun nabe­staan­den en de ontheem­den.

Het is tevens een jaar gele­den dat de oorlog begon in Oekraïne. Ook daaraan wordt aan­dacht besteed in deze mis, waarvoor zodoende niet alleen de Turkse maar ook de Oekraïense am­bas­sa­deur is uit­ge­no­digd.

De heilige Nicolaas, stads­pa­troon van Am­ster­dam, verbindt de kerken van Oost en West-Europa doordat hij in beide tradities wordt vereerd. Nicolaas was in Turkije bis­schop van Myra. Sinds de­cem­ber 2021 wordt een reli­kwie van Nicolaas bewaard in de basiliek waar zon­dag op zijn voor­spraak wordt gebe­den om vrede, kracht en sterkte.

Burge­mees­ter Halsema houdt aan het einde van de vie­ring een korte toe­spraak. Deken Fennis, tevens pastoor in deze kerk, zal voor­gaan.

Ie­der­een is van harte uit­ge­no­digd de vie­ring bij te wonen die om 10.00 uur begint aan Prins Hendrik­kade 73 in Am­ster­dam.