Nicolaas basiliek in Mijn Kerk

Kathedraal TV serie

gepubliceerd: zondag, 18 april 2021

In de serie - Mijn Kerk - reist Mireilis Damsma van Almere tot Den Burg op zoek naar de vraag: wat betekent ‘mijn kerk’ voor de doorsnee kerk­be­zoeker in ons bisdom. Ze bezoekt daarvoor elke afleve­ring een andere kerk, viert de mis mee en praat met een aantal pa­ro­chi­anen.

Geloven in deze tijd is alles behalve van­zelf­spre­kend, dus wat brengt deze mensen toch naar de kerk, zelfs in Corona­tijd. Ook heeft Mireilis een afspraak met iemand die wat meer kan ver­tellen over de kerk zelf. Elke kerk­ge­bouw blijkt een eigen verhaal te hebben.

Tijdens deze tweede afleve­ring bezoekt Mireilis de Nicolaas basiliek in Am­ster­dam. Ze spreekt met Ed die veel in­spi­ra­tie vindt in de ‘Abdijli­tur­gie’. Nico is 13 jaar en komt oor­spron­ke­lijk uit Italië. In corona­tijd bidt hij vaak thuis maar het liefst doet hij dat in de kerk. Daar voelt hij zich thuis. Rossy is lid van de Spaanse ge­meen­schap in de Nicolaas­kerk. Ze ver­telt hoe naar aan­lei­ding van gebeds­bij­een­komsten die bij haar thuis wer­den geor­ga­ni­seerd haar geloof de afgelopen jaren is gegroeid. Jeroen is streamer bij Nicolaas TV. Hij heeft zo’n 10 jaar gele­den de weg naar de Nicolaas weer gevon­den en is veel te vin­den in en om de kerk. Na afloop van de mis ver­telt Daan enkele bij­zon­dere verhalen die schuil gaan achter de beel­den en schil­deringen welke je tegen­komt als je de kerk bezoekt.