Tienerprogramma Europese Jongerenontmoeting Taizé

gepubliceerd: dinsdag, 16 november 2010

Tijdens de Europese Jon­ge­ren­ont­moe­ting - van 28 de­cem­ber t/m 1 januari a.s. in Rotter­dam - is er voor tieners in de leef­tijd van 12-16 jaar een eigen work­shop­pro­gram­ma. Zij vallen nog niet in de leef­tijds­cate­go­rie die broe­der­ge­meen­schap Taizé aanhoudt en kunnen met dit pro­gram­ma toch één dag deel­ne­men aan het grote eve­ne­ment. Dat kan op woens­dag 29 de­cem­ber of op don­der­dag 30 de­cem­ber.

Taize RotterdamDe groepen tieners kunnen deel­ne­men aan het mid­dageten, het mid­dag­ge­bed in de Rotter­damse Ahoy samen met duizen­den jon­ge­ren uit heel Europa, gevolgd door deelname aan de speciale work­shop voor tieners.

Dit work­shop­pro­gram­ma wordt geor­ga­ni­seerd door jeugd­organi­sa­ties van de Pro­tes­tantse Kerk (JOP) en de Rooms-Katho­lie­ke Kerk (Jong Katho­liek). Deze work­shop vindt plaats tij­dens het reguliere work­shop­pro­gram­ma op woens­dag 29 en don­der­dag 30 de­cem­ber. Het pro­gram­ma biedt een mix van muziek, dans, rap, debat, theater en vele andere creatieve ac­ti­vi­teiten. Alle deel­ne­mers wor­den uitgedaagd om actief bezig te gaan met het thema ‘geloof, hoop en liefde’. Na deze work­shop keren de tieners terug naar de Ahoy voor het eten en het avond­ge­bed.

Beide kerken en de broe­ders van Taizé vin­den het van belang dat ook deze leef­tijds­groep de moge­lijk­heid krijgt om de spiritua­liteit van Taizé te ervaren nu de gemeen­schap in Neder­land is. Meer in­for­ma­tie en aanmel­den: www.taize-rdam.nl

Meer in­for­ma­tie over Taizé en de Europese Jon­ge­ren­ont­moe­ting: www.taizeinne­derland.nl en www.taize-rdam.nl

Taizé

De ge­meen­schap van Taizé (Frank­rijk) telt een hon­derdtal broe­ders, katho­liek en van ver­schil­lende pro­tes­tantse afkomst, uit bijna der­tig lan­den. Uit alle wereld­de­len komen jon­ge­ren massaal naar Taizé om deel te nemen aan de weke­lijkse ont­moe­tingen. Een verblijf in Taizé is een moge­lijk­heid om naar ge­meen­schap met God te zoeken door het gemeen­schap­pe­lijk gebed, het zingen, stilte en per­soon­lijke be­zin­ning. Eén keer per jaar is er een grote jon­ge­ren­ont­moe­ting in een Europese stad.