Woensdagcatechese 2 april 2025
Algemene audiëntie paus Franciscus

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Franciscus
Algemene Audiëntie
Woensdag 2 april 2025
Omdat paus Franciscus in het ziekenhuis ligt met een longontsteking is deze door de paus voorbereide tekst niet uitgesproken maar moet wel als zodanig worden beschouwd.
Catechesecyclus
Jubileum 2025. Jezus Christus, onze hoop
II. Het leven van Jezus
De ontmoetingen 3.
Zacheüs
“Vandaag moet ik in jouw huis verblijven!” (Luc 19:5)
Beste broeders en zusters
Vandaag staan we stil bij de ontmoetingen van Jezus met figuren uit het Evangelie. Deze keer wil ik mij richten op Zacheüs: een episode die mij bijzonder dierbaar is, omdat ze een speciale plaats inneemt in mijn spirituele reis.
Het Evangelie van Lucas stelt Zacheüs voor als iemand die reddeloos verloren lijkt. Misschien voelen wij ons soms ook zo: zonder hoop. Maar Zacheüs zal ontdekken dat de Heer al naar hem op zoek was.
Jezus kwam naar Jericho, een stad onder zeeniveau, gezien als een beeld van de onderwereld, waar Hij hen zoekt die zich verloren voelen. En in werkelijkheid daalt de Verrezen Heer nog steeds af naar de onderwerelden van vandaag: in oorlogsgebieden, in het lijden van onschuldigen, in het hart van moeders die hun kinderen zien sterven, in de honger van de armen.
Zacheüs is op een bepaalde manier verloren; misschien heeft hij verkeerde keuzes gemaakt of heeft het leven hem in situaties gebracht waaruit hij moeilijk kan ontsnappen. Lucas benadrukt zijn kenmerken: hij is niet alleen een tollenaar, iemand die belastingen int voor de Romeinse bezetters, maar zelfs hoofd van de tollenaren, alsof zijn zonde verdubbeld is.
Lucas voegt toe dat Zacheüs rijk is, wat suggereert dat hij rijk werd ten koste van anderen, door misbruik van zijn positie. Dit heeft gevolgen: Zacheüs voelt zich waarschijnlijk uitgesloten, veracht door iedereen.
Als hij hoort dat Jezus door de stad komt, wil Zacheüs Hem zien. Hij durft niet te dromen van een ontmoeting; kijken van een afstand zou genoeg zijn. Maar onze verlangens stuiten op obstakels: Zacheüs is klein van gestalte! Dat is onze realiteit: we hebben beperkingen waarmee we moeten omgaan. En dan zijn er anderen die ons soms niet helpen: de menigte blokkeert Zacheüs’ zicht op Jezus. Misschien is het een soort wraak van hun kant.
Maar met een sterk verlangen geef je niet op. Je vindt een oplossing. Dat vraagt moed en schaamteloosheid; een beetje kinderlijke eenvoud en geen zorg om je imago. Zacheüs klimt als een kind in een boom. Het lijkt een goed uitkijkpunt, vooral om te kijken zonder gezien te worden, verscholen achter de takken.
Maar bij de Heer gebeurt altijd het onverwachte. Jezus kijkt op als Hij dichterbij komt. Zacheüs voelt zich ontdekt en verwacht misschien een publieke berisping. De mensen hoopten daar misschien op, maar worden teleurgesteld: Jezus vraagt Zacheüs onmiddellijk naar beneden te komen, bijna verrast hem in de boom te zien, en zegt: “Vandaag moet Ik in jouw huis verblijven!” (Lc 19:5). God gaat niet voorbij zonder te zoeken naar wie verloren is.
Lucas benadrukt de vreugde in Zacheüs’ hart. Het is de vreugde van iemand die zich gezien, erkend en vooral vergeven voelt. Jezus’ blik is er een van barmhartigheid, niet van verwijt. Die barmhartigheid accepteren we soms moeilijk, vooral als God vergeeft wie wij het niet waard vinden. We mopperen omdat we grenzen willen stellen aan Gods liefde.
In de scène thuis staat Zacheüs op na Jezus’ woorden van vergeving, alsof hij opstaat uit een staat van dood. Hij belooft viervoudig terug te geven wat hij gestolen heeft. Het is geen prijs voor vergeving - die is gratis - maar een verlangen om Degene na te volgen door wie hij zich geliefd voelde. Zacheüs verbindt zich niet uit dwang, maar omdat hij begrijpt dat dit zijn manier van liefhebben is, gebaseerd op Romeinse wetten over diefstal en rabbijnse regels over boete. Hij is niet alleen een man van verlangen, maar ook van praktische stappen. Zijn doel is concreet, geworteld in zijn eigen geschiedenis: hij keek naar zijn leven en vond het startpunt voor zijn verandering.
Beste broeders en zusters, laten we van Zacheüs leren om de hoop niet te verliezen, zelfs als we ons buitengesloten of onveranderlijk voelen. Laten we ons verlangen om Jezus te zien voeden en ons vooral laten vinden door Gods barmhartigheid, die ons altijd zoekt, in welke verloren situatie we ook zijn.
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
woensdag, 16 april 2025 | Woensdagcatechese 16 april 2025 | |
woensdag, 9 april 2025 | Woensdagcatechese 9 april 2025 | |
vrijdag, 28 maart 2025 | Woensdagcatechese 26 maart 2025 | |
woensdag, 19 maart 2025 | Woensdagcatechese 19 maart 2025 | |
woensdag, 5 maart 2025 | Woensdagcatechese 5 maart 2025 | |
woensdag, 26 februari 2025 | Woensdagcatechese 26 februari 2025 | |
woensdag, 19 februari 2025 | Woensdagcatechese 19 februari 2025 | |
woensdag, 12 februari 2025 | Woensdagcatechese 12 februari 2025 | |
woensdag, 5 februari 2025 | Woensdagcatechese 5 februari 2025 | |
woensdag, 29 januari 2025 | Woensdagcatechese 29 januari 2025 | |
woensdag, 22 januari 2025 | Woensdagcatechese 22 januari 2025 | |
woensdag, 18 december 2024 | Woensdagcatechese 18 december 2024 |