Woensdagcatechese 22 januari 2025
Algemene audiëntie paus Franciscus

Op woensdag 18 december 2024 is paus Franciscus begonnen aan een cyclus van woensdagcatecheses over het Jubeljaar 2025. Deze catecheses zijn in diverse talen beschikbaar op de website van het Vaticaan maar hieronder plaatsen we de link naar de Engelse tekst en voor uw gemak ook een AI vertaling naar het Nederlands. (deze AI vertaling kan onregelmatigheden bevatten)
Paus Franciscus
Algemene Audiëntie
Publiekszaal
Woensdag 22 januari 2025
De onderstaande tekst bevat delen die niet hardop zijn voorgelezen, maar wel als zodanig moeten worden beschouwd.
Catechesecyclus - Jubeljaar 2025
Jezus Christus, onze hoop
I. De kindertijd van Jezus
2. De aankondiging
Maria luistert en is bereid (vgl. Lc 1:26-38)
Beste broeders en zusters, goedemorgen!
Vandaag hervatten we de catechese van de Jubileumcyclus over Jezus Christus, onze hoop.
Aan het begin van zijn evangelie laat Lucas de effecten zien van de transformerende kracht van het Woord van God, die niet alleen de hallen van de tempel bereikt, maar ook de arme woning van een jonge vrouw, Maria, die, verloofd met Jozef, nog steeds bij haar familie woont.
Na Jeruzalem wordt de boodschapper van de grote goddelijke aankondigingen, Gabriël, naar een dorp gestuurd dat nooit in de Hebreeuwse Bijbel wordt genoemd: Nazareth. In die tijd was het een klein dorp in Galilea, in een afgelegen gebied van Israël, een grensgebied met de heidenen en hun besmetting.
Daar brengt de engel een boodschap van een volkomen ongehoorde vorm en inhoud, zozeer zelfs dat Maria's hart geschokt en verstoord wordt. In plaats van de klassieke begroeting, "Vrede zij met u", richt Gabriël zich tot de Maagd met de uitnodiging "Wees gegroet!", "verheug u!", een oproep die dierbaar is voor de heilige geschiedenis, omdat de profeten het gebruiken wanneer ze de komst van de Messias aankondigen (vgl. Zef. 3:14; Joël 2:21-23, Zach. 9:9). Het is de uitnodiging tot vreugde die de Heer tot Zijn volk richt wanneer de ballingschap eindigt en de Heer Zijn levende en actieve aanwezigheid laat voelen.
Bovendien roept God Maria met een liefdevolle naam die onbekend is in de Bijbelse geschiedenis: kecharitoméne, wat betekent "vervuld van goddelijke genade". Maria is vol van goddelijke genade. Deze naam zegt dat Gods liefde al enige tijd in Maria's hart woont en blijft wonen. Hij zegt hoe “genadig” ze is, en bovenal hoe Gods genade in haar een innerlijke gravure heeft volbracht, waardoor ze Zijn meesterwerk is geworden: vol genade.
Deze liefdevolle bijnaam, die God alleen aan Maria geeft, gaat onmiddellijk gepaard met geruststelling: “Wees niet bang!”, “Wees niet bang!”: de aanwezigheid van de Heer geeft ons altijd deze genade om niet bang te zijn, en dus zegt Hij tegen Maria: “Wees niet bang!”. God zegt “Wees niet bang” tegen Abraham, Isaak en Mozes in de geschiedenis: “Wees niet bang!” (vgl. Gen 15:1; 26:24; Dt 31:8; Jozua 8:1). En Hij zegt ook tegen ons: “Wees niet bang, ga door; wees niet bang!”. “Vader, ik ben hier bang voor”; “En wat doe je als...”. “Het spijt me, Vader, ik zal u de waarheid vertellen: ik ga naar de waarzegster”. “U gaat naar de waarzegster!”. “Ah ja, ik laat mijn handpalm lezen...”. Wees alsjeblieft niet bang! Wees niet bang! Wees niet bang! Dit is goed. “Ik ben je reisgenoot”: en Hij zegt dit tegen Maria. De “Almachtige”, de God van het “onmogelijke” (Lc 1:37) is met Maria, samen met en naast haar; Hij is haar metgezel, haar voornaamste bondgenoot, de eeuwige “Ik-met-jou” (vgl. Gen 28:15; Ex 3:12; Richt 6:12).
Dan kondigt Gabriël haar missie aan de Maagd aan, en laat in haar hart talrijke Bijbelpassages weerklinken die verwijzen naar het koningschap en de messiaanse aard van het kind dat uit haar geboren moet worden, en dat het kind zal worden gepresenteerd als de vervulling van de oude profetieën. Het Woord dat van boven komt, roept Maria op om de moeder te zijn van de Messias, die langverwachte Davidische Messias. Zij is de moeder van de Messias. Hij zal koning zijn, maar niet op de menselijke en vleselijke manier, maar op de goddelijke, spirituele manier. Zijn naam zal “Jezus” zijn, wat “God redt” betekent (vgl. Lc 1:31; Mt 1:21), wat iedereen er voor altijd aan herinnert dat het niet de mens is die redt, maar alleen God. Jezus is degene die deze woorden van de profeet Jesaja zal vervullen: “Het was geen gezant of boodschapper, maar Zijn aanwezigheid die hen redde [met] Zijn liefde en mededogen” (Jes 63:9).
Dit moederschap schudt Maria tot in haar kern. En als de intelligente vrouw die ze is, en dus in staat is om gebeurtenissen te lezen (vgl. Lc 2:19,51), probeert ze te begrijpen, te onderscheiden wat er met haar gebeurt. Maria kijkt niet naar buiten, maar naar binnen. En daar, in de diepten van haar open en gevoelige hart, hoort ze de uitnodiging om te vertrouwen op God, die voor haar een speciaal “Pinksteren” heeft voorbereid. Net zoals bij het begin van de schepping (vgl. Gen. 1,2) wil God Maria voeden met Zijn Geest, een kracht die in staat is te openen wat gesloten is zonder het te schenden, zonder inbreuk te maken op de menselijke vrijheid; Hij wil haar omhullen met de “wolken” van Zijn aanwezigheid (vgl. 1 Kor. 10,1-2) omdat de Zoon in haar leeft, en zij in Hem.
En Maria wordt verlicht door vertrouwen: zij is “een lamp met veel lichten”. Maria verwelkomt het Woord in haar eigen vlees en lanceert zo de grootste missie die ooit aan een vrouw, aan een menselijk wezen, is toevertrouwd. Zij stelt zichzelf in dienst: zij is vol van alles, niet als een slaaf maar als een medewerkster van God de Vader, vol waardigheid en gezag om, zoals zij in Kana zal doen, de gaven van de goddelijke schat te beheren, zodat velen er met beide handen uit kunnen putten.
Zusters, broeders, laten we van Maria, Moeder van de Verlosser en onze Moeder, leren om onze oren te openen voor het goddelijke Woord en het te verwelkomen en te koesteren, zodat het onze harten kan transformeren tot tabernakels van Zijn aanwezigheid, in gastvrije huizen waar hoop groeit. Dank u!
Gerelateerde nieuwsberichten | ||
woensdag, 19 februari 2025 | Woensdagcatechese 19 februari 2025 | |
woensdag, 12 februari 2025 | Woensdagcatechese 12 februari 2025 | |
woensdag, 5 februari 2025 | Woensdagcatechese 5 februari 2025 | |
woensdag, 29 januari 2025 | Woensdagcatechese 29 januari 2025 | |
woensdag, 18 december 2024 | Woensdagcatechese 18 december 2024 |